Original title:
Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ
Translated title:
The influence of editorial processing on understanding the text of Babička (The Grandmother) by elementary school pupils
Authors:
Sotlová, Jana ; Adam, Robert (advisor) ; Saicová Římalová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ se zabývá vybranými edicemi Babičky Boženy Němcové vydanými po roce 1989, které jsou určeny školám a dětským čtenářům. Hlavním cílem práce je určit, zda mají ediční úpravy Babičky vliv na její porozumění žáky 2. stupně ZŠ. Dílčím cílem práce je zjistit, zda jsou žáci v současné výuce českého jazyka seznamováni s textem Babičky a v jaké podobě jim bývá text tohoto díla zpřístupněn. V teoretické části diplomové práce je na základě výzkumů zabývajících se čtenářskými preferencemi a postoji veřejnosti k mimočítankové četbě charakterizován současný obraz vztahu českých čtenářů k Boženě Němcové a Babičce, dále je popsána praxe zadávání povinné a doporučené četby na základních školách a praxe ediční přípravy mimočítankové četby, následně je uveden komentovaný přehled dosavadních edic Babičky Boženy Němcové určených dětem se zaměřením na dvě současné edice Babičky - vydání Babičky v nakladatelství Fragment v roce 2011 a nakladatelství Práh v roce 2013. Praktická část diplomové práce je tvořena dotazníkovým šetřením a testem porozumění textu, jejichž respondenty jsou žáci 2. stupně ZŠ. V dotazníkovém šetření jsou zjišťovány zkušenosti žáků s textem Babičky a jejich postoje k tomuto dílu. V testu porozumění textu je srovnáváno...(in English) Diploma thesis The Influence of editorial processing on understanding the text of Babička (The Grandmother) by elementary school pupils focuses on selected editions of Božena Němcová's Babička published after 1989, which are intended for schools and children readers. The primary aim of the thesis is to determine whether the editing arrangements of the Grandmother have influence on its understanding by the pupils of the second level elementary school. The secondary aim of the thesis is to find out whether pupils in the current teaching of the Czech language are familiar with the text of Babička and in what form is the text made accessible to them. Theoretical part of the thesis characterizes the relationship of contemporary Czech readers to Božena Němcová and Babička on the basis of research of reading preferences and attitudes of the general public to non-required reading, which is followed by the description of the practice of compulsory and recommended reading at elementary schools and the publishing practice of non-required reading. The theoretical part concludes with a commented overview of the children editions of Božena Němcová's Babička focusing on two contemporary editions of Babička intended for children - one by Fragment Publishing House from 2011 and another one by Práh...
Keywords:
editorial processing; elementary school pupils; questionnaire survey; The Grandmother; understanding the text; Babička; dotazníkový výzkum; ediční úpravy; porozumění textu; žáci ZŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100280