Název:
Zdravý životní styl ve výuce (nejen) biologie
Překlad názvu:
Health care and health life style in teaching in (not only) biology
Autoři:
Kašíková, Petra ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Východiska: Diplomová práce se zabývá problematikou zdravého životního stylu v oblasti českého školství, a to především z pohledu ukotvení vzdělávacího oboru výchova ke zdraví v rámcově vzdělávacím programu. Výzkumná část byla realizována pomocí dotazníkového šetření na čtyřech vybraných pražských základních školách a čtyřech osmiletých gymnáziích. Výzkumný soubor tvořilo celkem 140 žáků základních škol a 136 žáků osmiletých gymnázií. Po vyhodnocení dotazníkového šetření byl následně na každé ze škol proveden strukturovaný rozhovor s jedním učitelem, který zmapoval názor učitelů na výuku předmětu výchova ke zdraví. Cíle: Cílem práce bylo zmapovat povědomí žáků o oblastech z výchovy ke zdraví a kde tyto znalosti žáci získali. Následně porovnat získané informace v rámci dvou typů škol (základních škol a osmiletých gymnázií). Dále také získané informace porovnat s názory učitelů, kteří předmět na vybraných školách vyučují. Metody: Pro sběr dat byl použit dotazník určený pro žáky pražských základních škol a osmiletých gymnázií, který se zabýval vyučovanými tématy předmětu výchova ke zdraví. Pro ucelený pohled na školní předmět výchova ke zdraví byl použit polostrukturovaný rozhovor pro učitele základních škol a osmiletých gymnázií, kde bylo provedeno dotazníkové šetření. Výsledky: Z výzkumu vyplývá, že...Background: This thesis deals with the issue of healthy lifestyle in the area of the Czech education system, especially from the point of view of anchoring the educational subject "Health Education " within the educational program. The research part was realized through a questionnaire survey at four selected Prague primary schools and four eight-year grammar schools. The research group was consisted of 140 elementary school pupils and 136 pupils of eight-year grammar schools. After the evaluation of the questionnaire survey, a structured interview with one teacher on each of the schools was conducted and this information mapped their opinions to the subject of Health Education. Objectives: The aim of the work was to map pupils' awareness of the areas from the subject "Health Education ", and where the pupils gained this knowledge. Then compare the acquired information within two types of schools (elementary schools and eight-year grammar schools). The work also compares the obtained information with the opinions of the teachers who teach the subject at selected schools. Methods: A questionnaire designed for pupils of Prague primary schools and eight-year grammar schools was used to collect the data, which dealt with the subjects of "Health Education ". A semi- structured interview for teachers of...
Klíčová slova:
RVP; Výchova ke zdraví; Zdravý životní styl; ŠVP; Framework Educational Programme; Health Education; Healthy Lifestyle; School Educational Programme