Original title:
Oteplení odbočných skříní přípojnicového systému v závislosti na jejich povrchové úpravě
Translated title:
The heat build-up of tap-off units of busbar trunking system in relationship to their surfacing.
Authors:
Forejtník, Jan ; Radil, Lukáš (referee) ; Foral, Štěpán (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce je věnována vlivu povrchové úpravy na oteplení krytu přípojnicového systému BD2 vyráběného společností Siemens v Mohelnici. Pomocí experimentálních metod zkoumá odvod tepla radiací a přirozenou konvekcí. Vyhodnocuje, který typ povrchové úpravy je efektivnější při odvodu tepla. Práce využívá metody porovnání emisivit a dále postupů uvedených v normě pro oteplovací zkoušku. Tím se dospělo k poznání, že rozmanité barevné odstíny používané na přípojnicovém systému mají podobnou vysokou emisivitu. Hladký nástřik barvy odvádí teplo o trochu lépe než nástřik hrubý. Výstupy jednotlivých měření pak dávají podklad pro numerické simulace v softwaru SolidWorks. Ten pomáhá výsledky interpretovat, například pomocí citlivostní studie odvodu tepla v závislosti na emisivitě.
This study is dedicated to the effect of surface modification on lid warming of busbar trunking system BD2 which is manufactured by Siemens company in Mohelnice town (CZ). By using experimental methods, it investigates heat transfer by radiation and natural convection. It evaluates which type of surface modification is more effective by transfer heat. This study uses a method of emisivity comparison and a procedure given in standards for heat up test afterwards. It led to recognition, that various colour shades used on busbar system have similar high emissivity. Smooth colour spraying transfers heat a bit more effectively than rough colour spraying. Outputs of supplementary measurements give basis for numerical simulations in SolidWorks software. Numerical analysis assists to interpret results, for example by sensitivity study of heat transfer depending on emissivity.
Keywords:
Busbar trunking system; coefficient of heat transmission; emisivity; FEM.; Flow Simulation; heat losses power; heat transfer; heat up test; pyrometer; SolidWorks; tap-off unit; temperature; thermocouple; emisivita; FEM.; Flow Simulation; odbočná skříň; oteplovací zkouška; pyrometr; přenos tepla; Přípojnicový systém; SolidWorks; součinitel přestupu tepla; teplota; termočlánek; ztrátový tepelný výkon
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/81764