Original title:
Hudební aspekty fenoménu Living History v českém historickém šermu optikou etnomuzikologie
Translated title:
Musical aspects of the Living History phenomenon in the Czech historical fencing through the perspective of ethnomusicology
Authors:
Novák, Josef ; Jurková, Zuzana (advisor) ; Seidlová, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato hudebně antropologická práce je zaměřena na "středověkou hudbu" tak, jak ji provozují nadšenci historického šermu v podobě living history či oživené historie na příkladu dvou českých skupin - Subulcus a Medieval Open Band při projektu Prácheňská manství. V práci se zaměřuji nejen na zvuk a hudební nástroje, ale také na chování aktérů a jejich konceptualizaci středověku, dle konceptů hudby jako kultury Alana Merriama, resp. hudby jako společenského života Thomase Turina. Spojuji zde základní myšlenky etnomuzikologie s myšlenkami hudebního vzpomínání v návaznosti na soudobé koncepty sociální paměti a v neposlední řadě také s koncepty "zlatých časů", nostalgie, inscenované autenticity a vynalézání tradic. Cílem práce je přiblížit vznik a podobu hudby, kterou aktéři chápou jako středověkou, ač se ne vždy jedná o repertoár ze středověku opravdu pocházející.The aim of this musical anthropology thesis focuses on "medieval music" as practiced by fans of historical fencing in the form of living history on the example of two Czech bands - Subulcus and Medieval Open Band as part of project Prácheňská manství. In my thesis I focus not only on sound and musical instruments, but also on the behavior of actors and their conceptualization of the Middle Ages, according to the concepts of music as culture of Allan Merriam, resp. of music as social life of Thomas Turino. I combine here the basic ideas of ethnomusicology with the ideas of musical memory in connection with the contemporary concepts of social memory and, last but not least, with the concepts of "golden age", nostalgia, staged authenticity and invented traditions. The point of this work is to bring about the origin and form of music that the actors understand as medieval, although not always comes the repertoire from the Middle Ages.
Keywords:
ethnography; ethnomusicology; invented traditions; living history; medieval music; musical anthropology; nostalgia; reenactment; social memory; staged authenticity; etnografie; etnomuzikologie; hudební antropologie; inscenovaná autenticita; living history; nostalgie; reenactment; sociální paměť; středověká hudba; vynalezené tradice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94758