Název:
Pražské pověsti v básnickém díle Šebestiána Hněvkovského
Překlad názvu:
The Prague Legends in the Poems of Sebestian Hnevkovsky
Autoři:
Vítová, Andrea Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Přemysl Oráč se vrací domů aneb České pověsti, Ústí nad Labem (CZ), 20150604
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Poutavý děj staropražských pověstí, ozvláštněný působením nadpřirozených sil a doprovázený moralizujícím naučením, poskytl baladickému dílu osvícenského básníka Šebestiána Hněvkovského vhodný materiál pro travestující pojetí, v němž se autor satirickými výpady obracel ke svým současníkům. Pověst o kněžně Drahomíře nebo o vyšehradském „čertově“ sloupu se v Hněvkovského zpracování z doby puchmajerových almanachů na začátku 19. století obracela k městskému lidovému prostředí. Obsahová spojitost s obecně známými příběhy a jednoduchý způsob podání, parodující jarmareční zpěv, umožňovaly básníkovi naplnit jeho záměr, jímž bylo oslovit a pobavit co nejširší čtenářské publikum. V pozdější tvorbě z let čtyřicátých inklinoval Hněvkovský spíše k žánru historické pověsti a romantizujícímu pojetí látek pražských pověstí. Ani v takto koncipovaných básních (Šemík nebo Podvyšehradská hlubina) se však zcela neoprostil od postupů a motivů charakteristických pro hrůzostrašné historie z počátku století a slibujících čtenářskou odezvu.The gripping stories of the old-Prague legends inhabited by supernatural beings and bringing moral advice, gave to the balladic poems of Sebestian Hnevkovsky, the autor of the Enlightment period, a suitable base for the travestying interpretations satirically focused on the contemporary society.\nThe tales of the princess Drahomira or of the ”devil´s“ obelisk at Vyšehrad, composed by Hnevkovsky in the early 19th century (i. e. in the epoch of the Puchmajer´s anthologies) were focused on the ordinary city people. The content reminding of the well-known stories and the simple way of narration enabled the author to fulfil his intention: to address a wide audience of readers and to amuse them. In his later works from the 1840s Hnevkovsky inclined namely to the genre of historical legend and to the romantic aspects of the Prague legends. However, even in this later poems (Šemík or Podvyšehradská hlubina) he didn´t give up the methods and motives characteristic for the haunted tales from the early 19th century that attracted attention of readers.
Klíčová slova:
Czech poetry; Prague legends; satire; the Enlightenment Zdrojový dokument: Přemysl Oráč se vrací domů aneb České pověsti, ISBN 978-80-86475-20-2
Instituce: Ústav pro českou literaturu AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0279090