Název:
Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Překlad názvu:
Comparison of practicing methods of initial reading and writing in relation to specific learning disorders
Autoři:
Hladká, Jitka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretickou část diplomové práce tvoří poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se problematiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum realizovaný metodou dotazníkového šetření zaměřený na komparaci metod nácviku čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení. Cílem výzkumu bylo zjistit názory speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko- psychologických poradnách (PPP) na metody počátečního čtení a psaní - jaké metody nácviku počátečního čtení a psaní dle jejich názoru přispívají k předcházení specifickým poruchám učení a jaké metody počátečního čtení a psaní mohou být spojeny s častějším výskytem obtíží při nácviku počátečního čtení. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejrozšířenější a z pohledu oslovených pracovníků PPP také nejlepší metodou pro nácvik počátečního čtení a psaní je stále metoda analyticko-syntetická, která nejlépe podporuje rozvoj dílčích funkcí a respektuje přirozený fonologický vývoj dítěte. Naopak nejrizikovější metodou počátečního nácviku čtení a psaní se pracovníkům PPP jeví metoda genetická. U žáků vyučovaných touto metodou poradenští pracovníci pozorují nejvíce výukových problémů.Theoretical part of this thesis comprises findings gathered by analyzing available specialized literature focused on specific learning disorders, methods of practicing of initial reading and writing, and Framework Education Program for Elementary Education. The practical part consists of research in a form of questionnaire survey, which compares both learning and writing training methods with respect to specific learning disorders as its main target. The main purpose of this research was to obtain and analyze opinions of specialists from counseling and school psychology clinics on methods of teaching reading and writing, furthermore how these methods may help avert the development of special learning disorders or which methods of teaching writing and reading might be associated with more frequent development of special learning disorders. The survey shows, that the most popular and the most suitable method for initial writing and reading practice according to inquired specialists is still the analytical-synthetic method, which sustains development of particular functions and it is coherent with child's natural phonological development. On the contrary, application of genetic method appears to be the most perilous, since pupils educated by this method seem to display more problems related to...
Klíčová slova:
analyticko-syntetická metoda; dyslexie; Genetická metoda; Globální metoda; metody počátečního nácviku čtení a psaní; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; Sfumato - Splývavé čtení; specifické poruchy učení; analytic-synthetic method in a modified form; dyslexia; Genetic Metod; Global Metod,Framework Education Programme for Elementary Education; KEYWORDS specific learning disorder; methods of initial reading and writing; Sfumato Method of Initial Reading