Název:
Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Překlad názvu:
Comprehension of Polysemous Expressions in a Pre-School Child
Autoři:
Bendíková, Barbora ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá porozuměním polysémním výrazům a víceznačným konstrukcím u předškolních dětí. Práce si klade za cíl zjistit, zda a jak děti chápou polysémii, a to se zaměřením na vybrané metaforické a metonymické přenosy, a víceznačnost vybraných konstrukcí. K tomuto účelu byla vytvořena baterie otázek, pomocí níž byla data získávána v rámci nahrávaných polořízených rozhovorů se třemi dětmi. Rozhovory byly následně transkribovány kombinací transkripčních systému GAT 2 a CHAT a analyzovány. Součástí sběru dat byl také rozhovor s rodiči, který měl poskytnout bližší informace o dítěti a jeho řečovém, psychickém a sociálním vývoji. Výsledky práce ukázaly, že děti mnoha metaforickým (např. personifikace) a metonymickým (např. synekdocha) přenosům rozumějí, zdá se však, že je vnímají převážně nevědomě (jako něco daného). Na druhou stranu nasbíraná data ukázala určitou schopnost dětí používat přenosy v produkované řeči volně, v závislosti na konkrétním kontextu.The bachelor's paper focuses on the comprehension of polysemous expressions and ambiguous syntactic constructions in pre-school children. The goal of the paper is to find out, whether and how children understand polysemy, focusing closer on chosen metaphorical and metonymical transfers, and ambiguity in selected constructions. An original battery of questions has been created for this purpose, the data were being collected by a series of recorded semi-structured interviews with three children. Afterwards, the interviews were transcribed using a combination of the transcription systems GAT 2 and CHAT and analyzed. The collected data also contained interviews with every child's parent to provide closer information about the child and its linguistic, mental and social development. The results of the paper have shown that children understand many of the metaphorical (e. g. personification) and metonymical (e. g. synecdoche) transfers. It seems however, that they perceive them mostly unconsciously (as something given). On the other hand, the collected data have suggested a certain ability of the children to produce the transfers freely, depending on the given context.
Klíčová slova:
osvojování jazyka; polysémie; předškolní dítě; language acquisition; polysemy; pre-school child