Original title:
Crowdfunding jako způsob úspěšného financování projektu
Translated title:
Crowdfunding as a way of successful financing
Authors:
Krejčů, Dominika ; Svobodová, Ivana (advisor) ; Müllerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá crowdfundingovými kampaněmi z hlediska struktury a důležitých prvků úspěšných crowdfundingových projektů. Cílem práce je vytvořit soustavu doporučení pro navržení úspěšného crowdfundingového projektu. K dosažení tohoto cíle je využita metoda binární logistické regresní analýzy, pomocí které zjišťuji vliv využití úvodního videa, počtu aktualizací v průběhu trvání projektu, počtu obrázků, počtu slov v popisu projektu, doby trvání projektu a kategorie projektu na pravděpodobnost úspěchu kampaně. V první části práce je popsán pojem crowdfunding včetně historického kontextu, jeho obchodní modely, typologie projektů, vybrané platformy a princip jejich fungování, vybrané úspěšné kampaně a jejich struktura. V analytické části se zabývám vlivem jednotlivých výše zmíněných proměnných na pravděpodobnost úspěchu.This dissertation thesis deals with crowdfunding campaigns in terms of their structure and important elements of successful crowdfunding projects. The main aim of this thesis is to create a set of recommendations for the creation of successful crowdfunding projects. In order to achieve this task, the statistical method of binary logistic regression analysis is used to determine the effect of the utilization of the introductory video, the number of updates during the duration of the project, the number of imagines, the number of words in the project description, the duration of the project and the project category on the probability of success of the project. The first part of this thesis is composed of the description of different concepts of crowdfunding including their historical context, the crowdfunding business models and the project typology, chosen platforms and the principals of their operation, chosen successful campaigns and their structure. In the analytical part I deal with the impact of the above mentioned variables on the probability of success.
Keywords:
Crowdfunding platform; Crowdfunding project; Funding of projects; Kickstarter; Crowdfundingová platforma; Crowdfundingový projekt; Financování projektů; Kickstarter
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70227