Název:
Problematika dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí
Překlad názvu:
Children with Specific Language Impairment in the School Environment
Autoři:
Sobíšková, Veronika ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Pálenská, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV PRÁCE Problematika dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá problematikou dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí a je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje vývojové dysfázii, terminologii s ní spojenou, charakterizuje dítě mladšího školního věku, příčiny, diagnostiku a terapii vývojové dysfázie. Kapitola druhá pojednává o sociálních a komunikačních dovednostech dítěte a vlivu vývojové dysfázie na tuto oblast. Třetí kapitola charakterizuje oblast čtení, psaní a specifika vlivu vývojové dysfázie, která jsou spojena s rozvojem dalších poruch a obtíží. Čtvrtá kapitola popisuje adaptaci na školní prostředí a zohledňuje přítomnost vývojové dysfázie u dítěte. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum, pro který byl zvolen design více případové studie a byl realizován u pěti respondentů v mladším školním věku. V této části jsou obsaženy i výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jak ovlivní vývojová dysfázie dítě ve školním prostředí. Kromě analýzy a interpretace dat je součástí empirické části i autorská brožura "Doporučení pro rodiče", jež byla vytvořena na základě výzkumných dat a vlastního pozorování. KLÍČOVÁ SLOVA vývojová dysfázie, specifická vývojová porucha řeči a jazyka,...THESIS TITLE Children with Specific Language Impairment in the School Environment ABSTRACT The thesis focuses on children with specific language impairment (also called developmental dysphasia) in the school environment and it is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter describes specific language impairment and related terminology, defines a younger school-age child and also deals with causes, diagnosis and therapy of specific language impairment. The second chapter discusses social and communication skills of a child and the impact of specific language impairment on these skills. The third chapter concentrates on reading, writing and particular influences of specific language impairment which are associated with the development of other disorders and difficulties. The fourth chapter describes adaptation of a child with specific language impairment to the school environment. The empirical part consists of qualitative research, designed as multiple case studies, that was carried out among five younger school-age respondents. It attempted to determine how specific language impairment affects a child in the school environment and the empirical part contains results of this research. Besides the analysis and data interpretation, the...
Klíčová slova:
adaptace; komunikační dovednosti; nácvik čtení a psaní; sociální dovednosti; specifická vývojová porucha řeči a jazyka; vývojová dysfázie; adaptation; comunication skills; developmental language disorder; reading and writing practice; social skills; specific language development disorders