Název:
Panoptikální tropologie a svár mezi uměním a politikou v povídkách Charlese Johnsona
Překlad názvu:
Panoptical tropes and negotiations between art and politics in Charles Johnson's short fiction
Autoři:
Ženíšek, Jakub ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Jařab, Josef (oponent) ; Veselá, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Doctoral dissertation: Panoptical tropes and negotiations between art and politics in Charles Johnson's short fiction Abstract The dissertation traces the uneasy marriage between ideology and aesthetics in African American literature, and its reflections in Charles Johnson's short fiction. The historical introduction is an attempt to reevaluate the tradition of ideological self-policing in African American literature. Its central thesis resides in the claim that African American literature and its critical reception has still retained some of this ideological template, in a manner and degree that throws it out of sync with the mainstream trajectory of American literature. This lingering anachronism cannot be legitimately attributed to a single causative circumstance, yet one of the more obvious explanations for this residual trend is the living memory of overt discriminatory practices in many parts of the United States, which is why the centrifugal literary discourses of assimilationism and protest fiction are still very vibrant. This simple argument alone provides a sufficient basis for contextualizing and understanding the thesis that ideological writing still inadvertently manages to find its way into African American fictional pursuits. This is also underscored by the observable fact that even the...Disertační práce: Panoptical tropes and negotiations between art and politics in Charles Johnson's short fiction Abstrakt Tato dizertace se zabývá komplikovaným vztahem mezi ideologií a estetikou v černošské literatuře, přičemž se zaměřuje zejména na způsob, jakým se tento vztah odráží v povídkovém díle Charlese Johnsona. Historický úvod popisuje vývoj tradice ideologické autocenzury v afroamerické literatuře. Ústřední tezí je tvrzení, že afroamerická literatura a její recepce si stále zachovává silný ideologický podtext, který se u ostatní americké literatury v takové míře nevyskytuje. Tento přetrvávající anachronismus patrně nemá jen jedinou příčinu, avšak lze jej vnímat i jako potvrzení skutečnosti, že v historické a kulturní paměti této komunity je stále živá vzpomínka na diskriminační praktiky, jimž byli černoši v mnoha amerických státech vystaveni. Patrně i díky této historické paměti se v afroamerické literatuře stále hojně vyskytují ideologické podtóny, a to jak asimilační tak protestní povahy. Tento prostý argument vysvětluje, proč se do černošské prózy i nadále vtírají ideologická témata. Toto ještě umocňuje skutečnost, že i akademická a kritická veřejnost často hodnotí černošskou literaturu podle neliterárních kritérií, což lze též vnímat jako pokračování historického trendu. Politika a...
Klíčová slova:
aluze; angažovaná literatura; asimilace; autonomní umění; Charles Richard Johnson; esencialismus; exegeze; exhortace; farmakon; intertextualita; nacionalismus; panoptikon; společenský vzestup; tendenční umění; tropus; typologie; černošská síla; allusion; assimilationism; autonomous art; black agency; Charles Richard Johnson; committed literature; essentialism; exegesis; exhortation; intertextuality; nationalism; Panopticon; pharmakon; social uplift; tendentious art; trope; typology