Název:
Literárně výchovný projekt ke knize Škola malého stromu Forresta Cartera
Překlad názvu:
Literary-educational Project Focusing on The Education of Little Tree by Forrest Carter
Autoři:
Lašáková, Lenka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá představením a následnou realizací jedenácti praktických zaměstnání zaměřených na knihu Škola Malého stromu Forresta Cartera. Třídenní literárně výchovný projekt byl realizován se žáky prvního stupně základní školy. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na význam literární složky vzdělávacího předmětu Český jazyk a literatura, zmiňuje nadčasovost vzdělávacích principů Jana Amose Komenského, na něž odborná pedagogická veřejnost odkazuje dodnes. Dále se soustředí na míru integrace literární výchovy do vzdělávacích programů, výčet očekávaných výstupů a učiva a rozvoj klíčových kompetencí v rámci této vzdělávací oblasti. Popisuje smysl a možnosti interpretace uměleckého díla a v neposlední řadě ukazuje důležitost rozvoje tvořivosti v literární výchově. Těžištěm diplomové práce je praktická část, která představuje literárně výchovný projekt, jehož cílem je různými způsoby žákům představit vybrané literární dílo tak, aby pronikli ke smyslu sdělovaného. U každého zaměstnání je uveden dílčí cíl, popis průběhu aktivity, reflexe a případně ukázka souvisejícího literárního textu.The diploma thesis deals with the introduction and subsequent implementation of eleven activities focusing on The Education of Little Tree by Forrest Carter. The three-day literary- educational project had been carried out with pupils attending a primary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is concerned with the meaning of literary education aspect of the educational field Czech Language and Literature and discusses the timeless validity of Komensky's educational principles to which education professionals still refer to today. Furthermore, it focuses on the level of integration of literary education into Czech educational programmes, description of the expected outcomes and educational content as well as the key competencies related to this educational field. It describes the meaning and different ways in which a literary work can be interpreted. Finally, it demonstrates the importance of the creativity development in literary education. The main focus of this thesis lies on the practical part which introduces the literary-educational project. The aim of the project is to present the book to pupils through various engaging activities in order for them to understand the intended meaning of the story. Each activity description includes the...
Klíčová slova:
literární výchova; Literárně výchovný projekt; projekt ke knize; smysl literárního textu; tvořivost v literární výchově; základní škola; Škola Malého stromu; book project; creativity in literary education; literary education; Literary-educational project; primary school; The Education of Little Tree; the meaning of a literary text