Název:
Posluchačky Filosofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze v roce 192021 a 1938/39
Překlad názvu:
Students of Philosophical Faculty Charles University in Prague in 1920 and 1938.
Autoři:
Zilvarová, Věra ; Pešek, Jiří (vedoucí práce) ; Ďurčanský, Marek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Posluchačky Filosofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze v akademickém roce 1920/21 a 1938/39 se zabývá srovnáním profilu studentek z řady hledisek. Práce si všímá nárůstu počtu posluchaček, jejich sociálního statusu, geografického, náboženského, věkového a národnostního profilu. Sleduje také profil úspěšnosti studentek. Práce současně pojednává o vývoji ženské vzdělanosti období 19. a počátku 20. století, konkrétně do konce První republiky. Zohledněn je rovněž vývoj ženského feministického hnutí, jež od 19. století usilovalo především o právo žen na vzdělání a na profesní uplatnění ve všech oblastech, které byly do té doby vymezeny jen mužům. Jedna z kapitol se rovněž zabývá pronikáním žen do vědecké sféry. Důležitou oblastí práce je také přiblížení organizace dívčího středního vzdělávání v českých zemích v období druhé poloviny 19. století a v meziválečném období. Podrobněji bylo v práci charakterizováno studium na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v období 20. a 30. let 20. století. Výsledky empirického výzkumu byly v mnohých oblastech doplněny o údaje ilustrující celkový obraz studentů Univerzity Karlovy v Praze. V závěrečné kapitole je ze získaných dat provedena komparace údajů z obou sledovaných období. Práce by měla odpovědět na otázku: Jaký je profil nejtypičtější...The present dissertation Female students of the Faculty of Arts at Charles University in Prague in the academic year 1920/21 and 1938/39 is concerned with the comparison of the profile of female listeners from the various of perspectives. The discussed topics are among others: the increasing number of female listeners and their social, geographical and religious profile as well as their age, nationality and later in their life achieved success. The dissertation also reconsideres the development of female education in 19th and early 20th century, namely until the end of the First Republic. It also characterizes the development of women's feminist movement which since the 19th century sought primarily on women's right to education and career opportunities in areas that were previously defined only by men. One of the chapters is devoted to the issue of the penetration of women into the scientific area. An important part of work shows the approach in the organization of girls' High-school education in Bohemia in the second half of the 19th century and in the interwar period. The detailed analysis of studies at the Faculty of Arts at Charles University during the 20's and 30's of the 20th century has been done. The results of empirical research have been supplemented with data illustrating the overall...
Klíčová slova:
dívčí vzdělávání; feminismus; Filosofická fakulta; studium; Univerzita Karlova; Ženy; Charles University; Faculty of Philosophy; feminism; girl's education; studies; Women