Original title:
Interpretace reklam založená na využití metafor
Translated title:
Interpretation of advertising based on using metaphors
Authors:
Horáková, Miroslava ; Ivan, Michal (advisor) ; Kladný, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá metaforami v pojetí George Lakoffa a Marka Johnsona jakožto jedním ze základních principů pevně zakotveným v našem pojmovém systému, myšlení a vztahu k realitě a ke světu. Metafory vypovídají o způsobu, jakým je svět uložen v jazyce. Tato práce si klade za cíl ilustrovat způsob formování metafor na příkladu reklam, přičemž se blíže zaměřuje na otázku kulturní odlišnosti.This thesis deals with metaphors in the conception of George Lakoff and Mark Johnson. Metaphor is one of the fundamental principles anchored in our conceptual system and in our relationship to the world. Metaphors reveal how the world is saved in our language. This thesis illustrates a method of forming metaphors on the example of advertisements. It closely focuses on the cultural differences.
Keywords:
Advertising; Cognitive Linguistics; Conceptual Blending; Metaphor; Metonymy; Thick Description; Kognitivní lingvistika; Metafora; Metonymie; Reklama; Teorie pojmové integrace; Zhuštěný popis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82654