Název:
Hudba arménského hymnáře: Tnteseanův korpus
Překlad názvu:
The music of the Armenian Hymnal: the Tntesean corpus
Autoři:
Utidjian, Haig ; Daněk, Petr (vedoucí práce) ; Kindler, Evžen (oponent) ; Troelsgaard, Christian Viggo (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Haig Utidjian - Abstract In this thesis we attempt to establish, in as concrete and tangible a manner as possible, the procedures used by Ełia Tntesean (1834-1881) in compiling and redacting his version of the melodies of the Armenian Hymnal, and to place his own endeavour in the context of other attempts to record the melodies of Armenian hymns using the Limōnčean system of musical notation in nineteenth-century Constantinople - at a time when the mediaeval neumatic notation had already become largely intractable. Our approach entails the juxtaposition of Tntesean's musicological articles and paedagogical publications with his transcriptions in Western notation and with his mature realisations of the hymnal melodies in the Limōnčean system, published posthumously in 1934 - treating these sources as a coherent corpus, of which the diverse components are allowed to shed light on each other. Comparison with other hymnals from the same period, the investigation of parallels with the neighbouring practice of Ottoman makams, fieldwork with surviving remnants of the oral tradition, and a critical examination of Tntesean's writings and transcriptions enable us to elucidate aspects of notation and performance practice, and to expose a subtle evolution in aesthetic. Furthermore, a detailed analysis of the Tntesean...- Haig Utidjian V této disertační práci si klademe za cíl objasnit a co nejpřesvědčivějším způsobem také popsat postupy, které Ełia Tntesean (1834-1881) používal při pořádání a redakci své verze melodií arménského hymnáře. Zároveň se pokoušíme vyložit jeho úsilí v kontextu dalších snah o zaznamenávání melodií arménských hymnů v Limōnčeanově systému hudebního zápisu v Cařihradu devatenáctého století, tedy v době, kdy již byla středověká neumatická notace do značné míry nesrozumitelná. Náš přístup zahrnuje vzájemné porovnání Tnteseanových muzikologických textů a pedagogických publikací s jeho transkripcemi v západní notaci a jeho zralejší realizací melodií hymnů v Limōnčeanově systému (publikováno posmrtně v roce 1934). Tyto informační zdroje pro nás představují koherentní korpus, jehož jednotlivé komponenty jsou vzájemně provázány. Porovnání s jinými hymnáři ze stejného období, prozkoumání paralel se sousední praxí osmanských makamů, terénní práce s přežívajícími zbytky ústní tradice a kritické studium Tnteseanových spisů a transkripcí nám umožňují objasnit aspekty notace a provozovací praxe. Zároveň nás vedou i k odkrytí jemného vývoje estetiky tohoto hudebního projevu. Navíc podrobná analýza Tnteseanova korpusu nám umožňuje řešit i zásadní otázky týkající se způsobu, jakým byly středověké neumy...
Klíčová slova:
armenologie; arménský kanonický hymnář; arménský oktoechos; Cařihrad; Limončeanův systém notace; modalita; muzikologie; neumatologie; osmanské makamy; polo-improvizační praxe; Tntesean; Armenian Canonical Hymnal; Armenian octoechos; Armenian studies; Constantinople; Limončean system of notation; modality; musicology; neumatology; Ottoman makams; semi-improvisational practices; Tntesean