Original title:
Vzdělávací intervence u dětí s PAS v mateřské škole
Translated title:
Educational Intervention in Children with Autism Spectrum Disorder in Preschool
Authors:
Kudrnková, Lenka ; Sotáková, Hana (advisor) ; Valentová, Lidmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se týká výchovně vzdělávacích metod, uplatňovaných pedagogy mateřských škol, v nichž jsou vzdělávány děti s poruchou autistického spektra. V teoretické části práce jsou popsány poruchy autistického spektra, jejich etiologie, klasifikace a diagnostika. Dále popis systému předškolního vzdělávání dětí s autismem a spolupráce s dalšími partnery (SPC, asistent pedagoga, rodiče dětí, ZŠ). Uvedeny jsou zde také výchovně vzdělávací metody a pomůcky, které jsou při výchovně vzdělávacím procesu používány. Praktická část se formou kvalitativního výzkumu věnuje nejužívanějším metodám, pomůckám a úrovni spolupráce pedagogů s ostatními, pro zdravý rozvoj dítěte potřebnými, osobami. Na vše je nahlíženo z pohledu pedagogů mateřských škol v Praze, ve kterých jsou děti s autismem vzdělávány.This thesis concerns the educational methods applied by teachers of kindergartens and where children with autism spectrum disorder are educated. In the theoretical part of the thesis autism spectrum disorders, their etiology, classification and diagnosis are described. Further there is a description of preschool education approches, to children with autism, and the system cooperation with other partners (SPC, teacher's assistants, parents, school). There are also listed different educational methods and tools used in the educational process. The research part in the form of a qualitative research is devoted to the most frequently methods and devices used and to the level of teacher's collaboration with the others for the healthy development of the child. Everything is viewed from the kindergarten teachers perspective. All teachers work in Prague, in the kindergarten and preschools where children with autism are educated.
Keywords:
Children with Autism Spectrum Disorder; Diagnostics; Educational and Instructional Approches; Educational Material; Preschool; diagnostika; didaktické pomůcky; Dítě s poruchou autistického spektra; mateřská škola; výchovně vzdělávací metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78746