Název:
Sexuální výchova a chování žáků na středních školách
Překlad názvu:
Sex education and sexual behaviour of high school students
Autoři:
Hubáčková, Jana ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této diplomové práce je sexuální chování a sexuální výchova. V dospívání prochází organismus mladého člověka důležitými biologickými proměnami, které se odrážejí v jeho chování. Cílem této diplomové práce je popsat a shrnout biologické změny odehrávající se v období dospívání a přiblížit jejich návaznost na sexuální, sociální, emoční a kognitivní vývoj člověka. Popsána je psychologická stránka dospívání, změny v kognici a emocionalitě dospívajícího a pozornost je také zaměřena na vývoj sexuálního chování člověka. V závěru teoretické části je vymezen teoretický základ sexuální výchovy a je popsán aktuální stav začlenění sexuální výchovy do vzdělávání v České republice. Dílčím cílem této diplomové práce je pomocí dotazníkového šetření analyzovat postoje žáků k sexuální výchově v závislosti na pohlaví a druhu navštěvované střední školy a zmapovat zkušenosti v oblasti sexuálního života žáků prvních ročníků na středních školách. Výsledky jsou porovnány s celorepublikovými výsledky šetření na téma sexuálního chování. KLÍČOVÁ SLOVA: Sexuální chování, sexuální výchova, střední škola, biologie dospívání, psychologie dospívání, puberta, adolescenceThe topic of this diploma thesis is sexual behaviour and sex education. The adolescent body goes through important biological changes that are reflected in the adolescent behaviour. The aim of this thesis is to describe and summarize the biological changes occurring in adolescence and show their connection to sexual, social, emotional and cognitive development in adolescence. The thesis also describes the psychological aspects of adolescence as well as the changes in cognition and the emotionality. Moreover, it also focuses on the development of human sexual behaviour. Finally, the theoretical part defines the theoretical basis of sex education and describes the current state of integration of sex education into the education system of the Czech Republic. Finally, this thesis also aims to analyse attitudes towards sex education of high-school students depending on the sex and type of attended high school, as well as to map experiences in sexual life of the first-year high- school students. Results are compared to the results of national survey on sexual behaviour. KEYWORDS: Sexual behaviour, sex education, high school, biological changes, psychological changes, puberty, adolescence
Klíčová slova:
adolescence; biologie dospívání; psychologie dospívání; puberta; Sexuální chování; sexuální výchova; střední škola; adolescence; biological changes; high school; psychological changes; puberty; sex education; Sexual behaviour