Název:
Globální produkční sítě na příkladu výrobce kancelářských potřeb KOH-I-NOOR Hardtmuth
Překlad názvu:
Global production networks in the case study of stationery producer KOH-I-NOOR Hardtmuth
Autoři:
Kokoš, Roman ; Brabcová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hána, David (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Proměna rychlosti a hloubky mezinárodní ekonomické integrace zvyšuje její význam na globální systém více než kdy předtím. Po politických změnách v Česku jsme svědky růstu zahraniční aktivity firem, které nyní mají přístup k liberalizovanému globálnímu ekonomickému prostředí. Jako předmět zájmu byl zvolen tradiční český výrobce tužek KOH-I-NOOR Hardtmuth. Jedná se o jednoho z hlavních výrobců kancelářského zboží s dlouhou historií a známou značkou, který svádí souboje se svými soupeři na globálním hřišti. Po převzetí od PPF v roce 2000 se dlouholetý ředitel a nyní i vlastník Vlastislav Bříza rozhodl vytvořit holding, který by následoval úspěch v průmyslu s kancelářským zbožím. Holding tak v současnosti funkčně propojuje rozdílná průmyslová odvětví. Teoretický rámec poskytuje koncept globálních produkčních sítí, jež byl vyvinut geografy ve Velké Británii. Z geografického hlediska má výroba tužky zdroje surovin geograficky velmi rozptýleny. To vede ke zkoumání, jak jsou tyto zdroje propojeny a jakou cestou dosáhne výrobní proces finálního stavu. Dalším patrným jevem je koncentrace výrobců kancelářského zboží v Jihočeském kraji. Tento region, zdá se, může mít hodnotnou tradici a know-how ve výrobě kancelářských pomůcek. Klíčová slova: globální produkční sítě, KOH-I-NOOR Hardtmuth, globalizace, výroba...The dynamic change of pace and depth in international economic integration is making its impact on the global system more significant than ever before. After political changes in Czechia we have witnessed the growth of foreign economic activity by firms, which are now allowed to be part of liberalized global economical environment. The subject of interest chosen is the traditional Czech pencil manufacturer KOH-I-NOOR Hardtmuth. Which is one of the leading stationery producers who competes with its rivals on a global pitch. This company has a long history and trademark in manufacturing stationery goods. In 2000 after the takeover from PPF in 2000 longterm CEO and now owner Vlastislav Bříza, decided to create a holding that would follow the success in the stationery goods industry. This would functionally connect the various industries. Theoretical background is provided by global production networks, recently developed by geographers in Great Britain. From a geographical perspective, pencil manufacturing has its sources traditionally dispersed. This leads to investigating how these sources are connected and the way the production line reaches the final end product. Another noticeable phenomenon is the concentration of stationery producers in South Bohemia. This region may have valuable traditional...
Klíčová slova:
globalizace; globální produkční sítě; KOH-I-NOOR Hardtmuth; papírnické zboží; výroba tužek; global production networks; globalization; KOH-I-NOOR Hardtmuth; pencil manufacturing; stationery goods