Název:
Vzájemný vztah výkonnosti v principiálně různých kognitivních testech: diskriminační učení vs numerické schopnosti a vliv sociálního postavení ve skupině
Překlad názvu:
Interaction between performances in different cognitive tests: discrimination learning vs numerical competence tests and influence of the social status in the group
Autoři:
Kovácsová, Denisa ; Landová, Eva (vedoucí práce) ; Němec, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Absolutní početnost (AP) je numerická schopnost, při které je rozlišován konkrétní počet. AP nebyla u holubů (Columba livia) dosud testována. V této práci na rozlišení konkrétního počtu "tři" z poměru 2 vs. 3 bylo testováno celkem šest jedinců: dva holubi na "touch screenu" a všech šest pomocí otevírání mističek zakrytých diskriminovanými stimuly. Ani v jednom testovacím prostředí holubi nedosáhli požadovaného kritéria 70 % (odpovídali s úspěšností cca 30 - 65 %). Byla tedy vytvořena mixovaná prezentace jako kontrola velikosti, pozice a tvaru diskriminovaného stimulu. Bylo také analyzováno, zda holubi nepoužívají alternativní strategie. Úspěšnost v AP byla rovněž porovnána s předchozími diskriminačními úlohami (Kocourková, 2016) v obou prostředích (diskriminace redukovaného černého a bílého stimulu na víčku a diskriminace černé a bílé plochy ve tvaru kruhu v boxu). Bylo zjištěno, že holubi se během stejného počtu pokusů, který potřebovali k pochopení předchozí diskriminační úlohy, nedokázali za stejných podmínek naučit rozeznat dva a tři stimuly. Při odpovídání na stimuly s jednou výjimkou nepoužívali alternativní strategie. Na výkon holubů nebyl zjištěn vliv sociálního postavení ve skupině. Klíčová slova: Columba livia, numerické schopnosti, absolutní početnost, diskriminační úlohy, sociální...Absolute numerousness judgement (ANJ) is numerical competence in which the concrete number is discriminated. ANJ hasn't been tested in pigeons (Columba livia) yet. Therefore six individuals were tested in discrimination of number "three" from ratio 2 vs. 3: two pigeons on "touch screen" and all six by opening small bowls that were closed by discriminated stimulus. Pigeons didn't reach required level of 70 % (they answered with success approx. 30 - 65 %) in any testing environment. Mixed presentation was created such as control of size, possition and shape of discrimination stimulus. It was also studied wheather pigeons used alternative strategies. Success in ANJ was compared with previous discrimination tasks (Kocourková, 2016) in both environment (discrimination of reduced black and white stimulus on the cap and discrimination of round-shaped black and white areas in the Skinner box). If was found out that pigeons weren't able to learn in the same condition discrimination 2 vs. 3 stimulus during the same number of trials which they needed in the previous discrimination task. During answering to the stimulus they didn't use any alternative strategies with one exception. The effect of social hierarchy in the group on the performance of pigeons wasn't found out. Keywords: Columba livia, numerical...
Klíčová slova:
diskriminační učení; hiearchie; learning reversals''; relativní a absolutní početnost; absolute number discrimination; hiearchy; learning reversal; relative numerosity discriminations