Název:
Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole
Překlad názvu:
Development of Personality and Social Education in Czech Language Lessons at Primary School
Autoři:
Fojtíčková, Eva ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá začleněním průřezového tématu osobnostní a sociální výchovy (OSV) do výuky českého jazyka (ČJ) na druhém stupni základních škol a tomu odpovídajícím stupňům víceletých gymnáziích. V první části je představena OSV a jsou popsána její jednotlivá témata. Následně je popisováno, jakým způsobem lze s tématy pracovat ve výuce českého jazyka. Dále práce obsahuje popis aktivit, které může učitel českého jazyka využít k začlenění OSV do českého jazyka. Jedna kapitola je věnována popisu E - U - R modelu a metodám, které uplatňuje. V empirické části je představeno šetření mezi učiteli českého jazyka, které se zaměřuje na jejich přístup k OSV a na jejich zkušenosti se začleňováním průřezového tématu. Další složkou empirické části je studentské šetření, které sleduje obeznámenost studentů učitelství českého jazyka s tématem. Šetření je prováděno metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky jsou okomentovány a promítnuty do teoretické části práce.This thesis deals with the integration of the topic of personality and social education into the Czech language lessons taught in classes on the second grade of basic schools and in grammar schools. The first part introduces personality and social education and its particular topics. Then the ways of working with these topics during Czech language lessons are described, and also the activities that can be used by a teacher to include personality and social education into Czech language lessons. One chapter is dedicated to description of E-U-R model and its applicable methods. In practical part the survey among Czech language teachers, which focuses on the attitude of teachers towards personality and social education and their experience with integrating this topic, is described. Also there is a survey that focuses on familiarity of Czech language students with this topic. The survey is carried out by the method of semi-structured interview. The results are commented and projected into theoretical part of the thesis.
Klíčová slova:
osobnostní a sociální výchova; základní škola; český jazyk; basic school; Czech langauge; development of personality and social education