Název:
Severské světlo a čtyři švédští kameramani : Julius a Henrik Jaenzonovi, Jörgen Persson a Sven Nykvist
Překlad názvu:
The Northern Light and Four Swedish Cameramen : Julius and Henrik Jaenzon, Jörgen Persson and Sven Nykvist
Autoři:
Vaňharová, Adéla ; Přádná, Stanislava (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se na příkladu tvorby čtyř švédských kameramanů zabývá úlohou a zobrazením světla ve skandinávském filmu. Vychází ze skutečnosti, že kameraman je tvůrcem filmového obrazu a spoluautorem filmu a že světlo je jedním z jeho tvůrčích nástrojů. Je založena na předpokladu, že severské světlo je jedinečné a jako takové ovlivňuje vzhled skandinávské krajiny, povahu tamějších obyvatel a jejich přístup ke světlu, který je součástí jejich blízkého vztahu k přírodě. Práce zkoumá, jakým způsobem je tento vztah zobrazen ve skandinávském, konkrétně švédském a dánském filmu. Rozebírá narativní funkci světla, jeho význam při tvorbě atmosféry a vliv na celkovou formální i obsahovou povahu díla. Rozbor zahrnuje díla z období švédského němého filmu, přičemž se mimo jiné věnuje charakteru a využití světla v černobílém filmu, a dále barevné filmy z období mezi lety 1950 až 1990. Analyzuje způsob zobrazení světla přírodního i umělého, v exteriérech i interiérech a jeho vliv na barevný koncept filmu. V této souvislosti zmiňuje tradici významu světla ve skandinávské kultuře a v umění, konkrétně v malířství.This bachelor's thesis uses the example of four Swedish cameramen to examine the role and image of light in Scandinavian film. It is based on the fact that a cameraman is the creator of the film image and the co-author of the film and that light is one of his creative tools. It assumes that the Nordic light is unique and, as such, it affects the appearance of the Scandinavian landscape, the nature of the local people as well as their approach to the light which is also a part of their close relationship to the nature. It explores how this relationship is shown in the Scandinavian, specifically the Swedish and Danish cinematography. It analyzes the narrative function of light, its importance in creating the atmosphere and its effect on the overall formal and substantive nature of the work. The analysis includes works from the era of Swedish silent film addressing, among other aspects, the nature and use of light in black and white films as well as the color films dating to the period from the 50's to the 90's. The thesis analyzes the appearance of natural and artificial light both in interiors and exteriors and its effect on the color concept of the works. In this context it also mentiones the importance of light in Scandinavian culture and art, specifically in painting.
Klíčová slova:
Bille August; Bo Widerberg; dánský film; Henrik Jaenzon; Hjalmar Bergman; Julius Jaenzon; Jörgen Persson; kamera; kameraman; Mauritz Stiller; Selma Lagerlöfová; severská příroda; severské světlo; Sigrid Undsetová; skandinávské malířství; Sven Nykvist; Victor Sjöström; švédský film; švédský němý film; Bille August; Bo Widerberg; cinematographer; Danish cinema; film camera; Henrik Jaenzon; Hjalmar Bergman; Julius Jaenzon; Jörgen Persson; Mauritz Stiller; northern light; northern nature; Scandinavian painting; Selma Lagerlöf; Sigrid Undset; Sven Nykvist; Swedish cinema; Swedish silent cinema; Victor Sjöström