Název:
Separace hipokampálních funkcí v Morrisově vodním bludišti a v aktivním vyhýbání se místu pomocí alternačního protokolu
Překlad názvu:
Separation of hippocampal function in Morris water maze and in active place avoidance by alternance protocol
Autoři:
Vojtěchová, Iveta ; Petrásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Hiadlovská, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci jsme se zabývali exekutivními funkcemi hipokampu na úrovni chování a testovali jsme je jako tzv. behaviorální separaci u dospělých potkanů. Studovali jsme, zda pořadí při postupném učení dvou úloh (Morrisovo vodní bludiště a aktivní vyhýbání se místu) testujících odlišné hipokampální funkce, nebo jejich každodenní střídání (experiment 1), či postupné, anebo alternující učení stejné úlohy (aktivní vyhýbání se místu) ve dvou rozdílných prostředích (experiment 2), ovlivní u potkanů schopnost tyto úlohy řešit. Zjistili jsme, že potkani se dokážou naučit oba testy, stejně jako dobře rozlišit oba kontexty, bez ohledu na pořadí učení nebo alternaci. Vzhledem k narušení exekutivních funkcí u lidských schizofrenních pacientů, jsme tento postup vyzkoušeli také u potkaního modelu schizofrenie navozeného intraperitoneálním akutním podáním dizocilpinu (MK-801), antagonisty glutamátových NMDA receptorů, a to v dávce 0,08 mg/kg. Nepodařilo se nám selektivně narušit behaviorální separaci, nicméně pozorovali jsme celkový deficit učení v úloze aktivní vyhýbání se místu, bez ohledu na alternaci, doprovázený zvýšenou lokomoční aktivitou. Kognitivní projevy takto nízké dávky MK-801 v souvislosti s učením nebyly dosud v této prostorové úloze pozorovány. Podobný efekt se však neprojevil ve vodním bludišti....In this work, we examined the executive functions of the hippocampus at the behavioral level as a so-called behavioral separation in adult rats. We studied an impact of day-to-day alternation versus sequential learning (and the order of learning) of two spatial tasks (Morris Water Maze and Active Allothetic Place Avoidance) testing different hippocampal functions (experiment 1), or an impact of sequential versus alternating learning of one task (Active Allothetic Place Avoidance) in two different rooms (experiment 2), on performance. We found out that rats are able to learn both tasks as well as to discriminate between the two contexts regardless of the order or alternating of learning. Because such executive functions are impaired in human patients suffering from schizophrenia, we used this procedure also in the rat model of schizophrenia induced by acute intraperitoneal application of dizocilpine (MK-801), glutamate NMDA receptors antagonist, in the dose of 0.08 mg/kg. We failed to selectively disrupt the behavioral separation, however, we observed general learning deficit and hyperlocomotion regardless of the alternation in the Active Allothetic Place Avoidance task in these rats. The cognitive impairments in connection with learning after such low dose of MK-801 in this task have not yet been...
Klíčová slova:
aktivní vyhýbání se místu; MK-801; Morrisovo vodní bludiště; separace vzorců; učení a paměť; active place avoidance; learning and memory; MK-801; Morris water maze; pattern separation