Název:
Proměny rolí a významů předmětu a materiálu ve výtvarné hře
Překlad názvu:
Transformations of roles and significations of object and material in a visual game
Autoři:
Hamplová, Kateřina ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hamplová, K.; Proměny rolí a významů předmětu a materiálu ve výtvarné hře. [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 99 s. V diplomové práci zkoumám procesy změny rolí a významů předmětu v průběhu výtvarné hry. Zaměřuji se na hru jako na experiment s vlastnostmi předmětů. Na předmět a na materiál nahlížím jako na nástroj k otevření fikčního světa. Východiskem je stručný nástin teorií vnímání předmětů a jejich významů a teorie her a fikčních světů. Rozmanité polohy změn významů předmětů v tvůrčím procesu ilustruji výběrem prací některých současných umělců. V didaktické části zkoumám zvláštnosti postavení významové hry ve vývoji dítěte a možnosti využití těchto charakteristik ve výuce výtvarné výchovy. Rozebírám zde také návrh a realizaci didaktického projektu věnující se této problematice. Praktická část je přirozeným prodloužením a aplikací myšlenek nastíněných v teoretické části. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Hamplová, K.; Transformations of roles and significations of object and material in a visual game. [Diploma thesis] Prague 2014 - Charles University, Faculty of education, 99 pages In my thesis I examine the process of transformation of roles and significations of object and material in visual games. I focus on the game as the experiment with characteristics of objects. I explore using objects and materials as the instruments for opening fictional worlds. A brief outline of the theories of perception of objects and their significations and theories of games and fictional worlds illustrates the base of the theme. Various views on the alterations of significations in creative process are illustrated with a selection of works of contemporary artists. In the didactic part I examine the characteristic position of the make-believe games in the development of a child and possible applications of those characteristics in art education. I also describe the design and realization of my didactic project dealing with this issue there. The applied part of my thesis is a natural extension and application of the thoughts delineated in the theoretic part. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
experiment; fikční svět; materiál; předmět; představivost; smybol; výtvarná hra; význam; fictional world; imagination; material; meaning; object; symbol; visual experiment; visual game