Název:
Čeština jako cizí jazyk v předškolním zařízení
Překlad názvu:
Czech for Foreigners in the Preschool Education Institutions
Autoři:
Hušáková, Barbora ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] v českém jazyce Text se zabývá výukou češtiny jako cizího jazyka v předškolním zařízení, protože práce s dětmi předškolního věku je spojena s řadou specifik a vyžaduje tedy speciální přístup pedagoga. Děti-cizinci často pochází z rodin, kde nikdo nemluví česky, a mívají velice omezenou slovní zásobu. Jejich inkluze v českém školním prostředí tedy není snadná. V teoretické části práce se věnujeme nejprve analýze kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání, a to zejména s ohledem na děti-cizince. Dále se zaměřujeme na možnosti podpory integrace dětí-cizinců při vzdělávání v českých předškolních zařízeních. Následuje nastínění aspektů doprovázejících začlenění cizinců do výuky a teoretická východiska k postupu při integraci dítěte-cizince. Na konci teoretické části charakterizujeme skupinové a individuální kurzy. Předmětem empirické části jsou dvě případové studie, jejichž náplní je komplexní analýza situace dětí-cizinců ve vybraných předškolních zařízeních.v anglickém jazyce The present M.A. thesis deals with teaching the Czech for foreigners in the preschool education institution. The work with the preschool children is connected with lots of specifics and thus it requires teacherʼs special attitude towards their very young learners. Children- foreigners often come from families, where nobody speaks Czech and their vocabulary is very restricted. Therefore, their inclusion into the Czech educational environment is not easy. In the theoretical part, at first we will focus on analysis of curriculum documents for preschool education, particularly with regard to children-foreigners. Afterwards, we will pay oneʼs attention to possibilities of support of integration of children-foreigners during education in Czech preschool institutions. After that, we will outline the aspects accompanying foreigners' integration into teaching and theoretical ways for child-foreigners integration process. At the end of the theoretical part, we characterize group and individual courses. Two case studies are subject of the empirical part and they contain the complex analysis of situation of children-foreigners in selected preschool institutions.
Klíčová slova:
analýza vzdělávacích materiálů; jazyková příprava; kurzy češtiny pro děti cizinců; metodologie; osvojování druhého jazyka; pedagogický výzkum; předškolní vzdělávání; předškolní zařízení; případová studie; vzdělávací programy; výuka češtiny pro cizince; čeština jako cizí jazyk; analysis of educational materials; case study; czech for foreigners; czech language courses for children of foreigners; education of czech for foreigners; educational programmes; language preparation; methodology; pedagogical research; preschool education; preschool education institutions; second language acquisition