Název:
Ekonomická gramotnost ředitele školy
Překlad názvu:
Economic Literacy of Headmaster
Autoři:
Blažková, Vlasta ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Krutská, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním ekonomické gramotnosti ředitele školy. Téma je zvoleno z přesvědčení o významu kvalitního finančního řízení pro rozvoj školy. Dalším důvodem je fakt, že prakticky neexistuje soubor jednoznačně definovaných povinností a doporučených znalostí v ekonomické oblasti, který by pro ředitele byl vodítkem při jeho práci. Zjištění potřebných informací, definice základních pojmů i zařazení ekonomické stránky řízení školy do legislativního rámce je proto cílem teoretické části práce. Výzkumná část pak zkoumá skutečný stav znalostí a činností ředitelů v oblasti finančního řízení školy. Je zjišťována pociťovaná obtížnost a rizikovost finančního řízení ve vztahu k ostatním manažerským činnostem a srovnatelnost podmínek v různých druzích a velikostech škol. Výstupem práce je definice ekonomické a finanční gramotnosti ředitele školy a jejich obsahové náplně, a dále zjištění úrovně finanční gramotnosti dotazovaných ředitelů. KLÍČOVÁ SLOVA: ředitel školy, ekonomická gramotnost, finanční gramotnost, rozhodovací pravomoc, povinnosti ředitele, delegování povinností, hospodaření, příspěvková organizace, finanční kontrolaThis diploma thesis deals with examining the economic literacy of a headmaster. The topic has been chosen because of the belief that a good financial management is important for the development of a school. Another reason for the choice is the fact that there is virtually no set of unambiguously defined responsibilities and no set of suggested knowledge in the economic area which would provide guidance for headmaster in his work. The aim of the theoretical part is to find the necessary information, to define the key terms and to place the economics of the school management into the legislative framework. The practical (research) part examines the actual state of knowledge and the activity of headmasters in the financial management of the school. The difficulty, the risk of financial management in relation to other managerial activities and the comparability of different types and sizes of schools are also examined here. The outcome of this thesis is to give the definition and the content of the economic and financial literacy of a headmaster. It is also to determine the level of the financial literacy of the interviewed headmasters. KEYWORDS: Headmaster, economic literacy, financial literacy, decision-making authority, responsibilities of the headmaster, delegation of responsibilities, financial...
Klíčová slova:
delegování povinností; ekonomická gramotnost; finanční gramotnost; finanční kontrola; hospodaření; povinnosti ředitele; příspěvková organizace; rozhodovací pravomoc; ředitel školy; decision-making authority; delegation of responsibilities; economic literacy; financial inspection; financial literacy; financial management; Headmaster; responsibilities of the headmaster; semi-budgetary organization