Název:
Environmentální výchova v ČR v kontextu skautské praxe
Překlad názvu:
Environmental Education in the Czech Republic with Reference to Scouting Experience
Autoři:
Musilová, Markéta ; Zvěřinová, Iva (vedoucí práce) ; Duffková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Záměrem této práce je poukázat na koncept environmentální výchovy jako strategie na podporu pro-environmentálního chování. Environmentální výchovu tato práce propojuje se zaměřením Junáka a navrhuje jejich možnou bližší spolupráci. Efektivnějšímu propojení se snaží napomoci zmapováním práce skautských vedoucích s přírodou. Výzkum probíhal kvalitativní metodou "Chápajícího rozhovoru" s vedoucími dívčích i chlapeckých oddílů. Pomocí odlišných znaků u zkoumaných jednotek, jako je působení na venkově či v hlavním městě, práce poukázala na řadu rozdílných skutečností. Výzkum naznačuje rozdílnou práci s přírodou u městských a venkovských oddílů a také na základě genderu. Práce poodhalila i skutečnosti související s dobovými změnami, jako je práce s technologiemi, náročnější výchova dětí a obavy rodičů. Vedle analýzy rozdílů jde i o reflexi vedoucích skautských oddílů k tématu environmentálně šetrného chování v rámci skautské činnosti. Výsledná zjištění mohou posloužit jako zpětná vazba pro ekologický odbor Junáka a pro zájemce, kteří by se snažili environmentální vzdělávání v Junáku podpořit.The aim of this paper is to highlight the concept of environmental education as a strategy to support pro-environmental behaviour. Paper connects environmental education with Scouting and suggests their possible closer cooperation. It tries to support this connection by mapping work scoutmasters with nature. The research was carried out using qualitative method of "Understanding interview". The interviews were conducted with scoutmasters of girls and boys troops. Thanks to different variables of the observed units, such as the practices in the country or in a major city, it shows a number of different circumstances. Research suggests a different work with nature in urban and rural sections and also some gender differences. Interviews and observation also revealed some findings related to contemporary changes like working with technology, higher demands on education of children and also worries of parents. Besides analysing the differences, is the research deals also with reflection of scoutmasters on the topic of pro-environmental behaviour within scout centres and troops. These all findings may serve as a feedback for the environmental department of Scouting and for those who would try to support environmental education in "Junák".
Klíčová slova:
environmentální sociologie; environmentální výchova; globální rozvojová výchova; pro-environmentální chování; skauting; skautské vedení; udržitelný rozvoj; environmental education; environmental sociology; global development education; pro-environmental behavior; scout leadership; scouting; sustainable development