Název:
Bloková výjimka v automobilovém průmyslu a její postavení v rámci soutěžního práva EU
Překlad názvu:
Block exemption in automobile industry and its position within EU competition law
Autoři:
Hirsch, Maxim ; Šmejkal, Václav (vedoucí práce) ; Scheu, Harald Christian (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Tato práce se zabývá blokovými výjimkami v automobilovém průmyslu. Analyzuje jejich postavení v rámci soutěžního práva EU. Cílem práce je odpovědět na otázku, zda jsou specifické sektorové blokové výjimky upravující oblast automobilového průmyslu v souladu s obecnými cíli soutěžního práva EU a analyzovat jejich vztah k soutěžnímu právu EU jako lex generalis a lex specialis. K dosažení těchto cílů je práce rozdělena do 5 kapitol. První kapitola se zabývá blokovými výjimkami obecně. Vysvětluje důvod, proč byly blokové výjimky přijímány a dále jejich následný vývoj. V první kapitole je také vysvětlena jejich struktura a způsob právní regulace. Tato kapitola poté vysvětluje vývoj obecné blokové výjimky pro vertikální dohody a blokové výjimky týkající se automobilového průmyslu. Vysvětlení jejich vývoje je založeno na rozhodnutí ve věci BMW, jelikož pravidla stanovená tímto rozhodnutím se stala základem první blokové výjimky v automobilovém průmyslu. Druhá kapitola se zabývá nejnovější blokovou výjimkou v automobilovém průmyslu - nařízením č. 461/2010. Nejnovější blokovou výjimkou skončilo období specifických sektorových pravidel pro prodej nových vozidel. Nařízení č. 461/2010 obsahuje specifická pravidla pouze pro poprodejní trh. Prodej nových vozidel je nyní upraven pouze obecnou blokovou výjimkou pro...This diploma thesis deals with block exemptions in the automobile industry. It analyses their position within EU competition law. The aim of the thesis is to answer the question whether the sector-specific block exemptions regulating the automobile industry comply with general aims of EU competition law and to analyse their relationship with EU competition law as lex generalis and lex specialis. In order to achieve these goals, the thesis is divided into 5 chapters. The first chapter deals with block exemptions in general. It describes the reason why block exemptions have been invented and their subsequent development. In the first chapter there is also an explanation of their structure and method of legal regulation. This chapter then describes development of the general block exemption for vertical agreements and of the block exemption in the automobile industry. Description of their development is based on the decision in BMW case because rules set in this decision were the basis of the first block exemption in automobile industry. Second chapter deals with the newest block exemption in automobile industry - regulation No. 461/2010. With the newest block exemption the era of sector specific rules for the sale of new vehicles has ended. Regulation No. 461/2010 creates specific rules only for the...
Klíčová slova:
automobilový průmysl; blokové výjimky; Soutěžní právo EU; automobile industry; block exemptions; Competition law of the EU