Original title:
Reprezentace kolektivní identity v Toskánsku 18. století - obsahová analýza cestopisných svědectví o Anglii
Translated title:
Eighteenth Century Representation of Collective Identity in Tuscany - Content Analysis of Traveller Testimonies on England
Authors:
Prokopová, Oldřiška ; Klusáková, Luďa (advisor) ; Power, Martina (referee) ; Militello, Paolo (referee) ; Erdösi, Péter (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The Master's thesis is based on testimonies of eighteenth-century Tuscan travellers to England. The main questions of the research are how their own identity was created through the categorized and often-stereotyped image of the Other, whether and how it was related to the Enlightenment and what were the cognitive strategies that the travellers used when they encountered the English. The research is based on the method of content analysis applied to the Tuscan traveller Luigi Angiolini, who is then compared to five other Tuscan travellers. An analysis of various aspects of the definition of the Self and of collective identification ensues.Tato magisterská práce vychází ze svědectví toskánských cestovatelů po Anglii v 18. století. Hlavní výzkumnou otázkou je, jak se jejich identita formovala v konfrontaci s cizím prostředím. Obraz tohoto prostředí přitom sami utvářeli, přičemž jej často podřizovali stereotypům a schématům. S tím souvisejí i otázky, jak a zdali vůbec měl tento obraz vztah k idejím osvícenství a jaké byly kognitivní postupy, pomocí kterých se cestovatelé vůči anglickému prostředí vymezovali. Metodu práce tvoří obsahová analýza založená na srovnání cestopisu Luigiho Angioliniho (1750-1821) s dalšími pěti toskánskými cestovateli. Z různých aspektů této analýzy lze vyvodit závěry týkající se definice sebe sama a kolektivní identifikace.
Keywords:
18th century; Anglomania; collective identity; England; Travel literature; Tuscany; 18. století; Anglie; anglomanie; cestopisná literatura; kolektivní identita; Toskánsko
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62845