Název:
Změna role předsednictví po Lisabonské smlouvě na příkladu Španělska a Belgie
Překlad názvu:
Change of the Presidency's Role after the Lisbon Treaty on the example of Spain and Belgium
Autoři:
Grulichová, Zuzana ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Tomalová, Eliška (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (abstrakt) Lisabonská smlouva přinesla výrazné změny do institucionálního fungování celé Evropské unie. Nevýznamnější změnou je vytvoření stálého a dlouhodobého předsednictví Evropské rady a Rady pro zahraniční věci. Před přijetím Lisabonské smlouvy předsedal členský stát Evropské unie všem formacím Rady Evropské unie, včetně Evropské rady, po dobu šesti měsíců. Tyto změny bezesporu přispěly k řešení některých otázek (např. k otázce kontinuity), na druhou stranu se tyto změny dotkly v některých ohledech výkonu rotujícího předsednictví. Zaměřila jsem se na tyto změny v institucionální podobě předsednictví a na vliv těchto změn na předsednictví při výkonu svých funkcí, a to vyjednávací a vnější reprezentace. Čerpala jsem ze zkušeností prvních dvou "polisabonských" předsednictví, španělského a belgického. Mým cílem bylo analyzovat měnící se roli předsednictví v těchto funkcích. Zkoumala jsem roli předsednictví před a během vyjednávání zakládajících smluv Evropské unie a jeho roli po reformách zavedených Lisabonskou smlouvou. Konkrétně jsem se zaměřila na vztah mezi rotujícím předsednictvím a nově zřízeným stálým předsednictvím reprezentovaným předsedou Evropské rady a vysokým představitelem Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku. Věnovala jsem se úlohám předsednictví, které nebyly dostatečně...The Lisbon Treaty has made significant changes to the institutional functioning of the whole system of the European Union. Most notably, it has constituted a non-rotating long-term Presidency for the European Council and Foreign Affairs Council. Before the Lisbon Treaty, the Member State of the European Union presided over all Council constellations, including the European Council, for a six-month term. These changes certainly contributed to the solution of some issues (for instance continuity issues), on the other hand these changes affected in some ways the performance of the rotating Presidency. I focus on these changes to the institutional form of the Presidency and on the effects these changes had on the Presidency's performance in its functions, namely the negotiation and external representation. I draw on the experience of the first two post-Lisbon Presidencies, Spanish and Belgian one. My aim is to examine the changing role of the Presidency in these functions. I explore the role of the Presidency before and during negotiations of the founding Treaties of the European Union and its role after the reforms introduced by the Lisbon Treaty. Mainly, I focus on examining the relationship between the rotating Presidency and newly-established permanent Presidency of the European Council and High...
Klíčová slova:
belgické předsednictví; Lisabonská smlouva; Předsednictví; Rada EU; španělské předsednictví; Council of the EU; Lisbon Treaty; Presidency; The Belgium Presidency; The Spanish Presidency