Název:
Proč žáci volí víceletá gymnázia?
Překlad názvu:
Why do primary school children choose multi-year gymnasiums?
Autoři:
Slanařová, Jana ; Greger, David (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vzdělávací systém v České republice nabízí žákům možnost absolvovat nižší sekundární stupeň vzdělávání i na víceletém gymnáziu. Tato bakalářská práce se zabývá přestupem na víceletá gymnázia a jejich společenskými souvislostmi. Pokouší se odkrýt pravé důvody, které žáka vedou k tomuto rozhodnutí. V teoretické části čtenářovi nabídne základní posloupnost historických změn ve školském systému, která se dotýkala víceletých gymnázií. Poskytne také empirické a faktické poznatky o problematice diferenciace ve vzdělávání, zvláště o víceletých gymnáziích. Empirická část podrobně rozebírá metodologii kvalitativního výzkumu, který měl za cíl osvětlit, proč žáci přecházejí na osmiletá gymnázia, čím si jedenáctiletý žák musí před vstupem na ně projít a jaké má očekávání od budoucího studia.The Czech educational system offers primary school children the possibility to proceed in the lower-secondary education at a multi-year gymnasium. This bachelor's thesis examines the students' change from a basic school to a multi-year gymnasium and explains the real reasons, why children choose this school type. The theoretical part provides the basic history of the Czech educational system, especially gymnasiums, and familiarizes the reader with research and facts about tracking and ability grouping. In the empirical part, the thesis describes methodological aspects of qualitative research. It analyses reasons why children choose an eight-year gymnasium, what is expected from future studies and what experience these eleven years old children have.
Klíčová slova:
kvalitativní výzkum; přijímací řízení; selekce; vnitřní diferenciace; vnější diferenciace; volba školy; víceletá gymnázia; ability grouping; admission procedures; multi-year gymnasium; qualitative research; school choice; selective school systems; tracking