Název:
Model světa v textech dětského folkloru a zvláštnosti jeho působení v současné dětské literatuře (na příkladu poezie Grigorije Ostera)
Překlad názvu:
Model of the world in the texts of children's folklore and peculiarities of its functioning in a modern children's literature (for example, Grigory Oster's poetry)
Autoři:
Lopatina, Elena ; Rajnochová, Natalie (vedoucí práce) ; Kitzlerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
rus
Abstrakt: [eng][cze] (in English): Abstract for thesis on the topic "The model of the world in the texts of children's folklore and peculiarities of its functioning in modern children's literature (the poetry of G. Oster)." The study examined the texts of rhymes and sadistic rhymes identified among pupils of junior classes, in order to identify the main features of modeling the world which are shown in the analyzed texts. Then the features of that models considered by the example of the texts of modern children's literature, in particular texts of G. Oster. The work performes next tasks: 1) to reveal the specifics of child's consciousness, reflected in studied children's folklore genres; 2) to compare the main features of modeling the world in the texts of rhymes and sadistic rhymes; 3) to identify the features of the functioning world's systems in modern children's literature (in the texts by G. Oster). An analysis of 70 text units, which function in the modern children's subculture, identified a specific children's picture of the world and its reflection in the texts of studied genres and texts of modern children's literature (for example the poetry of G.Oster). Finally, there are conclusions which characterize systems of modeling the world in studied genres, which are different from each other by the universal...(česky) Tématem diplomové práce je "Model světa v textech dětského folkloru a zvláštnosti jeho působení v současné dětské literatuře (na příkladu poezie Grigorije Ostera)". Studie se zaměří na texty rýmů a satirickou poezii žáků uvedených v průzkumu studentů v nižších ročnících a studijní materiály on-line zdrojů. Pracovní plán pro splnění těchto úkolů: 1) identifikovat specifičnost dětského vědomí, které se odráží ve studovaném žánru dětského folkloru; 2) porovnat vlastnosti modelů světa v rýmu a satirické poezii; 3) zvážit, jak je tento problém identifikován v dílech současných autorů pro děti (především na básních G. Ostera). Analýza textových jednotek odhalí konkrétní dětský pohled, vytváření nových slov a jejich reflexi v textech těchto žánrů. Budou učiněny závěry charakterizující žánry dětského folkloru jako modelů světa, představující odlišná univerzální sémantická pole, která mají řadu specifických lingvokulturních a lingvopsychologických funkcí. V závěrečné kapitole bude také posouzena Osterova poezie pro děti jako příklad použití prvků dětských folklorních textů.
Klíčová slova:
básně; dětské psychologie; folklor; folklor pro děti; Grigorij Oster; model světa; rýmy; černý humor; black humor; children's folklore; children's psychology; folklore; Grigory Oster; poems; rhymes; world model