Název:
Využití hry ve výuce českých reálií
Překlad názvu:
The Usage of game in Teaching Czech life and institutions
Autoři:
Mazůrková, Ilona ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá hrou jako výukovou metodou, kterou lze využívat ve výuce českých reálií ve vzdělávání dospělých cizinců. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se navržené opakovací a iniciační hry osvědčují ve výuce českých reálií a zdali jsou pro studenty přínosné. Dílčím cílem práce je zmapovat situaci mezi učiteli češtiny jako cizího jazyka. Ve středu zájmu stojí otázky, jak učitelé přistupují k výuce českých reálií, jaké výukové metody uplatňují a jak vnímají hru jako výukovou metodu, kterou by ve výuce mohli využívat. V první části diplomové práce se pozornost obrací nejprve k vymezení obsahu reálií, jejich klasifikaci a problémům, jež se pojí s organizací této výuky. Ve zbývajících kapitolách je pojednáno o hře jako o výukové metodě, která může najít uplatnění ve výuce českých reálií. V empirické části práce jsou nejprve skrze elektronický dotazník zmapovány názory učitelů češtiny jako cizího jazyka na výuku českých reálií a uplatnění hry v této výuce. Získaná data z tohoto výzkumu označeného jako výzkum1 poté slouží jako motivační prostředek k realizaci výzkumu2, jehož náplní je navržení opakovacích a iniciačních her pro výuku českých reálií, jejich realizace v praxi, zhodnocení těchto her z hlediska jejich celkového fungování a jejich vlivu na studijní výsledky studentů. 1My diploma essay is devoted to games as away of education which can be used in Czech realia education of adult foreigners. A part target is to describe the situation among teachers of Czech as a foreign language. In the focus of interest, there are questions how to treat Czech realia education, which ways of education to use and how to feel the game as a way of studying while using in this type of education. The main target of my essay is to find out how successful the suggested revision and motivation games are in the Czech realia education and if they can bring something new for students. The first part of my diploma essay is devoted to realia description, their classification and problems connected with organisation of this education type. In the rest of chapters, the game is treated as a way of education which can be even used in Czech realia studies. In the empiric part of my essay, I used an electronic questionnaire to find out the opinions of teachers of Czech as a foreign language which they have on Czech realia studies and using game there. The research dates serve as further motivation item for realisation of the second research which is devoted to suggestion of revision and motivation games for Czech realia studies, their practising and evaluation from the point of view to school results...
Klíčová slova:
hra jako výuková metoda; hra ve výuce českých reálií; reálie a lingvoreálie; sociokulturní kompetence; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; Common European reference langure frame; game as a way of education; game in Czech realia education; realia and realia of language; social and cultural abilities