Název:
Kulturní politika národního socialismu: vývoj německého výtvarného umění ve 30. letech
Překlad názvu:
National Socialist culture politics: Change of German fine arts in 30s
Autoři:
Mojžíš, Radek ; Pelánová, Anita (vedoucí práce) ; Šafařík, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rolí kulturní politiky v nacistickém režimu mezi lety 1933 až 1937 a její vliv na výtvarné umění. Snaží se doložit propojení mezi politickou mocí a uměním. Zaměřuje se nejen na jednotlivé kroky nacistů, ale i na předpoklady, které k vytvoření kulturní politiky NSDAP vedly. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První představuje společenské změny výmarské republiky a její hlavní umělecké proudy. Klíčovým momentem byla hospodářská krize v roce 1929, po které docházelo k radikalizaci jak v politické, tak v kulturní sféře. Stoupající vliv NSDAP vyvrcholil jejím působením v durynské vládě, kde bylo nacistům poprvé umožněno regulovat oblast umění. Druhá část představuje období po nástupu Adolfa Hitlera do funkce říšského kancléře, v němž dochází k podmanění umělecké tvorby nacisty. Vznikají první zákony omezující svobodnou tvorbu a začíná proces tzv. "glajchšaltování". Je zde zmíněna specifická role A. Hitlera v utváření kulturní politiky i dalších institucí a spolků, které oblast kultury spravovaly. Největší důraz je kladen na potírání výtvarné moderny. Vrcholem této snahy byla organizace difamační výstavy Entartete Kunst v roce 1937. Ta byla pořádána paralelně s Velkou výstavou německého umění, která měla představit tvorbu reprezentující nacistický režim. Snaha o...This bachelor thesis examines a role of a cultural policy during 1933 and 1937 and its influence on Fine arts. It describes a link between a political power and culture. The thesis itself focuses not only on indiviual acts, but also presumptions creating National socialist cultural politics. The thesis consists of two main parts. The first introduces changes in society and art scene of Weimar Republik. The crucial moment was the Great Depression in 1929 and subsequent radicalization influencing both a society and culture. The rising influence later peaked in nazi's participation in Thuringian governemnt which enabled first attempts to regulate culture. The second part decribes the period after Hitler was appointed Reich Chancellor. First bills affecting culture were passed and process of Gleichschaltung started. It also focuses on a role of institutions, associations and Hitler himself as cultural policy makers. Their main target was to eliminate modern art, which manifested in organizing a defamatory exhibition Entartete Kunst in 1937. At the same time Great German Art exhibition was held. Its main goal was to introduce artists of a new regime. In spite of these efforts, an attempt of creating new national socialist art failed.
Klíčová slova:
Kulturní politika; Nacionální socialismus; Německo; výtvarné umění; Zvrácené umění; Culture policy; Degenerate art; Fine arts; Germany; National socialismus