Název:
K prezentaci vybraných gramatických kategorií ve výuce češtiny pro cizince
Překlad názvu:
Demonstration of selected grammatical categories in the Czech language for foreigners tuition
Autoři:
Najbrtová, Barbora ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje prezentaci vybraných gramatických slovesných kategorií, především slovesného vidu, způsobu a času. První část sleduje slovesný vid, jehož prezentace v gramatikách, učebnicích i hodinách češtiny pro cizince není dosud dostatečně, systematicky a komplexně zpracovaná. Druhý oddíl se zabývá slovesným způsobem, při jehož výkladu se v gramatikách i učebnicích pro cizince objevují taktéž četné nedostatky, jako například odlišnosti výkladu tvoření imperativu, absence popisu užití kondicionálu v komunikačních situacích apod. Třetí kapitola sleduje slovesný čas taktéž v gramatikách a učebnicích češtiny pro cizince. Jeho prezentace není dostačující, stejně jako u předchozích dvou kategorií. Dotazníkové šetření mapuje odlišnosti, náročnost výkladu, pohled na učební materiály a nutnost jejich doplnění mezi učiteli češtiny pro cizince s různou délkou praxe ve výuce. Na základě zjištěných problémů a rozporů formulujeme lingvodidaktická doporučení pro práci s danými gramatickými jevy v hodině češtiny pro cizince, která jsou, spolu s dotazníkem, cílem této práce.The diploma thesis concerns about the presentation of gramatical verbal categories, mostly verbal aspect, mood and tense. First part follows the verbal aspect. Its presentation in grammar, text and activity books for foreigners is not neither sufficient nor comprehensive or systematic. The second section deals with verbal mood. The way of its explanation in lessons is not sufficient either, for example different explanation of imperative formation, the absence of description of using conditional in communication etc. The third chapter observes verbal tense as well in grammar, text and activity books for foreigners. Its description is also unsatisfactory. The questionnaire is addressed to teachers of Czech as a foreign language with different degree of experience and it conducts a survey of differences, difficulties of explanation, different point of view of educational materials and necessity to complete them. We formulate linguistic-didactic recommendation for explanation of those three grammatical verbal categories on the basis of found difficulties and contradictions. Those recommendations as well as with the questionnaire survey is the target of this thesis. Key words: Czech for foreigners, verbal aspect, verbal mood, verbal tense, grammar books, textbooks, activity books for foreigners,...
Klíčová slova:
gramatické kategorie; jinojazyční mluvčí; slovesný vid; slovesný způsob; slovesný čas; vyučovací hodina; zahraniční bohemisté; čeština pro cizince; Czech for foreigners; foreign language speakers; foreign lecturers in Czech studies; grammatical categories; lesson; verbal aspect; verbal mood; verbal tense