Název:
Informace nebo manipulace? Česká média a katolická církev.
Překlad názvu:
Information or Manipulation? Czech Media and the Catholic Church."
Autoři:
Kolaříková, Lenka ; Matějek, Jaromír (vedoucí práce) ; Štica, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce charakterizuje etické principy týkající se zpravodajské funkce médií, mezi něž patří zejména pravdivost, nestrannost, ověřování informací a transparentnost jejich získávání, jejich relevantnost pro společnost a celková úcta k člověku. Sleduje, jak mediální etiku pojímají církevní dokumenty i profesní etický kodex žurnalistů. Etické hodnoty posléze komparuje s tzv. hodnotami zpravodajskými, které určují, jaká událost se stane mediální zprávou. Mezi tyto hodnoty patří napříkad aktuálnost, kulturní a geografická blízkost, prominentnost a negativita. Práce se dále zabývá problematikou mediální manipulace a jejími metodami, mezi něž patří uvádění lží a polopravd, zneužívání mýtů a stereotypů, manipulace s autoritou nebo umělé vytváření objektivity. Metodou rešerše se posléze zabývá zpravodajstvím českých médií o katolické církvi. Poukazuje na témata, která nastoluje zpravodajství České televize a která naopak opomíjí. Rozbor mediálního zpracování konkrétních událostí - celosvětového setkání mládeže v Madridu, návštěvy Benedikta XVI. v Německu a svatováclavské pouti ve Staré Boleslavi - posuzuje tyto obsahy z hlediska dříve stanovených etických kritérií. Práce dochází k závěru, že zpravodajství českých médií o katolické církvi se pohybuje na hranici mezi manipulací a neprofesionalitou, když...The thesis "Information or Manipulation? Czech Media and the Catholic Church." characterizes ethical principes of media news, which include truthfulness, impartiality, transparency and verification of information and their relevance to society and respect for human beings. It monitors how media ethics is specified in church documents and professional code of ethics of journalists. Ethical values then compares with news values contains topicality, cultural and geographical proximity and negativity. The work also deals with issues of media manipulation and its methods, including placing of lies and half-truths, myths and stereotypes, abuse, manipulation with the authority and objectivity. Retrieval method was then engaged in the Czech media reporting about the Catholic Church. It refers to issues that raises the news of Česká televize, and which in turn fails. Analysis of the media handling of specific events - the World youth day in Madrid, visiting Pope Benedict XVI in Germany and pilgrimages to St. Wenceslaus in Stara Boleslav - assess the content in terms of the previously stated ethical criteria. The work concludes that the Czech media news about the Catholic Church borders between manipulation and unprofessionality, it prefers the criteria of negativity, conflict, creating an artificial...
Klíčová slova:
církev; etika; manipulace; média; svoboda slova; zpravodajské hodnoty; church; ethics; freedom of speech; manipulation; media; news values