Název:
Ibsen v režijním pojetí Jana Mikuláška
Překlad názvu:
Jan Mikulášek's Directions of Ibsen
Autoři:
Černá, Johana ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Náplní této bakalářské práce je podrobná analýza dvou inscenací Ibsenových dramat - Hedy Gablerové (Národní divadlo moravskoslezské, 2008) a Divoké kachny (Divadlo Petra Bezruče, 2009), které nastudoval jeden z nejvýraznějších současných českých režisérů, Jan Mikulášek. Autorka se převážně na základě vlastních diváckých zkušeností snaží u obou sledovaných inscenací charakterizovat práci s jednotlivými divadelními složkami, postihnout režijní interpretaci hry a zdůraznit typické znaky Mikuláškova režijního rukopisu. V závěru práce potom usiluje o srovnání obou inscenačních tvarů a poukazuje na odlišnosti, které i v rámci podobné režijní poetiky inscenace vykazují.The object of this bachelor thesis is a detailed analysis of two productions of Henrik Ibsen's plays - Hedda Gabler (National Moravian-Silesian Theatre, 2008) and The WildDuck (Petr Bezruč Theatre, 2009), which were staged by one of the most remarkable contemporary Czech theatre director, Jan Mikulášek. Based on her own spectatorial experience authoress tries to describe the work with the single theatrical components in the productions, expresses director's interpretation of the plays and emphasizes the typical features of Mikulášek's style. In conclusion she compares the productions and points out their diferences despite the similar poetics they were staged in.
Klíčová slova:
antiiluzivní divadlo; Cpin Marek; Divoká kachna; expresivita; grotesknost; Heda Gablerová; herec; hyperbola; Ibsen Henrik; interpretace; Mikulášek Jan; postava; režie; stylizace; výprava; výtvarnost; actor; antiillusive theatre; character; Cpin Marek; expresivity; grotesqueness; Hedda Gabler; hyperbola; Ibsen Henrik; interpretation; Mikulášek Jan; stage design; stage direction; stylization; The Wild Duck