Název:
Vliv sociálního klimatu ve třídě na kvalitu integrace žáka s handicapem
Překlad názvu:
The influence of the school climate on the quality of integration of a handicapped pupil
Autoři:
Svobodová, Ilona ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] A KLÍČOVÁ SLOVA Diplomová práce pojednává o vlivu klimatu školní třídy, který souvisí a ovlivňuje úspěšnost integrace žáka s handicapem do běžné školy. V této spojitosti jsou vymezeny základní pojmy, které se problematiky týkají, "třídní klima" a "integrace". Práce se hlouběji zabývá jednotlivými typy handicapů, analyzuje podstatu různých handicapů a specifických vzdělávacích potřeb v promítnutí do sociálních vztahů. Dále se zabývá subjektivitou pojmu "úspěšnost integrace". V diplomové práci je dále řešena problematika sociálního statusu žáka s postižením v rámci třídního kolektivu, problematika sociálních vztahů a úloha pedagoga v celé problematice integrace. Empirické šetření je orientováno narativním přístupem, stěžejní metodou je narativní rozhovor, jenž velmi dobře dokáže zachytit autobiografickou zkušenost respondentů. Každý narativní rozhovor je interpretován a doplněn narativní rekonstrukcí jádrového vyprávění. Klíčová slova: - klima školní třídy - integrace a inkluze - žák se speciálními vzdělávacími potřebami - handicap, postižení - úspěšnost školní integrace - rodina - škola - pedagog - šikana - vrstevnické vztahy - diagnostika klimatu školní třídy - narativní přístup - narativní rozhovorAND KEYWORDS This diploma thesis deals with the impact of school climate that has a strong effect on the success in integration of handicapped pupil into the mainstream school. In this respect main terms which are related to "school climate" and "integration" are defined. Work more specifically focuses on individual types of handicaps, analyses principles of various handicaps and specific educational requirements needed for social relations. It furthers deals with the subjectivity of success in integration. Presented diploma thesis further concentrates on the social status of the handicapped pupil among his schoolmates, his social interactions and the role of the teacher as the main factor in the problem of integration. Empirical survey is oriented in a narrative way; the key method used is narrative dialogue, as it is able to recognise autobiographical experience of respondents. Each narrative dialogue is interpreted and completed by narrative reconstruction of core narration. Keywords: - school climate - integration and inclusion - pupil with specific educational requirements - handicap, disablement - success in school integration - family - school - teacher - chicane - relations among schoolmates - diagnosis of school climate - narrative attitude - narrative dialogue
Klíčová slova:
diagnostika klimatu školní třídy; handicap; integrace a inkluze; klima školní třídy; narativní přístup; narativní rozhovo; pedagog; postižení; rodina; vrstevnické vztahy; úspěšnost školní integrace; šikana; škola; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; chicane; diagnosis of school climate; disablement; family; handicap; integration and inclusion; narrative attitude; pupil with specific educational requirements; relations among schoolmates; school; school climate; success in school integration; teacher