Název:
Zlíchovský oltář a tvorba Mistra IP v Čechách
Překlad názvu:
Altarpiece of Zlíchov and the work of Master IP in Bohemia
Autoři:
Pospíšil, Matěj ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá tvorbou Mistra IP, podunajského řezbáře činného v první třetině 16. století. Zaměřuje se především na řezbářská díla dochovaná v Čechách: dva oltářní celky, dochované v podstatě v intaktním stavu v kostele Panny Marie před Týnem a na zámku v Českém Krumlově, reliéfy z kostela sv. Filipa a Jakuba na Zlíchově, které také původně tvořily oltář, a další tři drobnější práce. Obecněji je shrnuta a zhodnocena i ostatní tvorba, spojovaná a tímto mistrem, s důrazem na tři signované kabinetní reliéfy, kolem kterých celou skupinu uměleckohistorické bádání vytvořilo. Je zde také vyjádřena skepse k úvahám o italské cestě Mistra IP a hypotéze o jeho českém pobytu. V druhé části se autor věnuje detailněji řezbám ze zlíchova a snaží se osvětlit problematiku, která kolem nich vzniká. Jedná se především o původní umístění oltáře, o jeho funkci a identifikaci jeho donátora, přičemž je nabídnuta hypotéza o Zdeňku Lvu z Rožmitálu jako objednavateli. V kapitole, věnující se stylové analýze, se autor snaží zpřesnit podíl mistrovské a dílenské práce v rámci řezeb a věnuje se i jejich stylovým analogiím a východiskům, především v soudobé grafice.Altarpiece of Zlíchov and the work of Master IP in Bohemia The paper deals with work of Master IP, woodcarver of "Danubian school" active in 1st third of 16th century. It aims in particular on works preserved in Czech: two altarpieces in church of the Virgin Mary before Týn and in chateau Český Krumlov, relief carvings from st. Philip and Jacob church at Zlíchov, which also created one altarpiece originally, and three other minor works. The paper also resumed and reviewed other works in general, associated with Master IP, with accent on three signed cabinet pieces, on which the whole group is based. Author further questions about Master's IP Italian visit and hypothesis about his personal acting in Bohemia. In second part the paper is attended to works from Zlíchov and tries to make clear appearing problems. That means especially the question about primarily emplacement, function and its donator. The author submits for discussion the possibility, that the donator of altar piece might be Zdeněk Lev z Rožmitálu. In chapter focused on style analysis is tempted to recognize the content of master himself and his journeymen in works. The attention is paid to style analogy and its resources, mainly in co-temporary graphics works.