Název:
Sociálně pedagogická práce v salesiánských střediscích mládeže
Překlad názvu:
Social pedagogical work at Salesian Youth Centres
Autoři:
Opatrná, Kateřina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Šubrová, Anežka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace: Předkládaná práce pojednává o současné salesiánské pedagogice na pozadí pedagogických principů preventivního systému dona Boska, který vznikl jako reakce na konkrétní historické podmínky života a potřeby mladých chlapců v Turíně druhé poloviny 19. století na základě osobních zkušeností kněze a vychovatele Jana Boska. Cílem této práce je prostřednictvím analýzy současné salesiánské pedagogiky a konkrétní činnosti českých salesiánských středisek mládeže zjistit, zda a nakolik můžeme na salesiánské aktivity pohlížet jako na sociálně pedagogickou práci. Práce je členěna na pět částí. První část je zaměřena na historický kontext vzniku salesiánského hnutí a druhá na preventivní systém, jak jej používal ve své praxi don Bosco. Třetí část se věnuje současné salesiánské pedagogice a čtvrtá popisuje funkce, metody a formy práce v českých salesiánských střediscích mládeže. V páté části zjišťujeme prostřednictvím analýzy současné salesiánské pedagogiky a činnosti vybraných českých salesiánských středisek mládeže, zda a nakolik salesiánské aktivity zohledňují a naplňují sociálně pedagogické aspekty práce s mládeží. Klíčová slova: Sociálně pedagogická práce; Bosco Jan; Salesiáni dona Boska; Salesiánská pedagogika; Animace; Salesiánská střediska mládeže, OratořAnnotation: The presented work deals with the contemporary Salesian education on the background of pedagogical principles of the preventive system of Don Bosco, which was formulated as a response to concrete historical conditions of life and needs of young boys in Turine in the second half of the 19th century and was based on a personal experience of a young priest and tutor John Bosco. The goal of the work is to ascertain through an analysis of the contemporary Salesisan education and concrete activities of Czech Salesian Youth Centres, whether and in what extant the Salesian activities can be considered as a social pedagogical work. The work is divided into five parts. Part One is focused on the historical context of the origin of the Salesian movement, whereas Part Two on the preventive system, as was applied by Don Bosco in his work. Part three is dedicated to the contemporary Salesian education and Part Four describes the functions, methods and forms of work in Czech Salesian Youth Centres. In Part Five I examine through the analysis of the contemporary Salesian education and activities of selected Czech Salesian Youth Centres, whether and in which extant the Salesian activities reflect and fulfil social pedagogical aspects of youth work. Key words: Social pedagogical work; Bosco Giovanni; Salesians of...
Klíčová slova:
Animace; Bosco Jan; Oratoř; Salesiáni dona Boska; Salesiánská pedagogika; Salesiánská střediska mládeže; Sociálně pedagogická práce; Animation; Bosco Giovanni; Oratory; Salesian education; Salesian Youth Centers; Salesians of Don Bosco; Social pedagogical work