Název:
Zobrazení vegetace v římském a raně křesťanském umění a její symbolický význam
Překlad názvu:
Representation and Symbolic Meaning of Vegetation in Roman and Early Christian Art
Autoři:
Zvířecí, Petra ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] a klíčová slova Diplomová práce pojednává o vyobrazení vybraných druhů rostlin v římském a raně křesťanském umění a dále stručně o nejvýznamnějších prvcích florálního ornamentu a jejich vývoji. Dále se práce věnuje symbolickému významu vegetace v souvislosti s náboženstvím a mýtickou tradicí. První a druhá kapitola se zabývá zobrazením bylin a stromů (keřů) především na freskách, mozaikách a reliéfní skulptuře, třetí část pak pojednává o vegetací inspirovaném ornamentu. Ve třetí kapitole je pozornost věnována hlavním prvkům rostlinného ornamentu: palmetě, rosetě a akantu. U některých rostlin jsou pro lepší objasnění důvodu jejich zobrazování a symbolismu zmíněny i příklady vyobrazení z dřívějších období (starověký Egypt, Řecko). Práce čerpá z děl antických autorů, v oddílech týkajících se křesťanství pak především z Bible a apokryfních evangelií, jakož i z novodobých děl vztahujících se k problematice. Cílem práce je postihnout rozdíly v symbolickém významu rostlin po příchodu křesťanské víry - zda tyto rostliny byly i nadále vyobrazovány v umění, popřípadě v jakém kontextu.and keywords The thesis discusses the depiction of selected plant species in Roman and Early Christian art and further shortly deals with most considerable elements of vegetable ornaments and its development. The diploma work turns to symbolic meaning of the plants in connection with a religion and mythic tradition. First and second chapter pursue the depiction of herbs and trees (bushes) on mosaics, frescoes and relief-sculpture. In the third part the attention is paid to the significant elements of vegetable ornament: palmette, rosette and acanthus. Sometimes representations of plants from older period are mentioned for the sake of better explanation of their symbolic context (ancient Egypt, Greece). The thesis gathers information from writings of antique authors, in chapters dealing with Christian period from Bible and apocrypha, as well as from modern works related to the problematic. An objective of the thesis is to cover the differences in symbolic meanings of plants after an oncoming of Christianity, to determine, whether those plants were depicted onwards and in which context.
Klíčová slova:
antické umění; florální motivy; ikonografie; raně křesťanské umění; rostliny; art in Antiquity; early Christian art; floral motifs; iconography; plants