Název:
Výskyt a vnímání sexuálního obtěžování na českých středních školách
Překlad názvu:
Occurrence and prevalence of sexual harassment on Czech high schools
Autoři:
Sedláčková, Jana ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Linková, Marcela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké jsou zkušenosti českých středoškolských studujících se sexuálním obtěžováním ze strany vyučujících a jak tyto popsané formy problematického chování vnímají. V teoretické části popisuji historii vzniku pojmu sexuální obtěžování, a to jak v zahraničí, tak následně v České republice. Dále představím definice sexuálního obtěžování a českou právní úpravu tohoto jevu. Následně se pak čtenářstvo seznámí s teoriemi vzniku sexuálního obtěžování v akademickém prostředí a s výsledky několika zahraničních i českých výzkumů, které byly v nedávných letech na toto téma provedeny. V závěru své teoretické části se věnuji specifikám středoškolského prostředí, zdůrazňuji hlavní funkce vzdělávacích institucí a také upozorňuji na následky, se kterými se oběti sexuálního obtěžování ze strany vyučujících setkávají. Empirická část pak popisuje zvolenou metodu výzkumu - dotazníkové šetření - a její praktické využití. Následně jsou pak prezentovány a analyzovány zjištěné údaje. Kromě celkového výskytu sexuálního obtěžování na českých středních školách se také zaměřuji na porovnání vnímání tohoto fenoménu mezi chlapci a děvčaty a také mezi různými typy středních škol.The aim of my thesis is to discover how prevalent the sexual harassment by teachers at Czech secondary schools is and how students perceive such described problematic behaviour. In the theoretical section, I describe the history of origin of the term sexual harassment abroad as well as in the Czech Republic. Further, I present its definitions and Czech legislation of this phenomenon. Consequently, the readers will learn about theories of sexual harassment in the academic setting and about findings of some foreign and Czech researches recently held on this topic. Finally, the last chapter of the theoretical part is devoted to specific setting of secondary schools with emphasis on the main functions of educational institutions. I also point out consequences of adolescent students' sexual harassment. The empirical part then describes a chosen method - quantitative survey research - and its practical use. After that, the findings are presented and analyzed. Besides the overall occurrence of sexual harassment at Czech secondary schools I also focus on the comparison of this phenomenon perception between boys and girls and also among different types of Czech secondary schools.
Klíčová slova:
antidiskriminační zákon; dotazníkové šetření; genderově motivované obtěžování; sexuální obtěžování; studující; středoškolské prostředí; vyučující; antidiscrimination law; gendered motivated harassment; high school environment; sexual harassment; students; survey; teachers