Název:
Vývoj nabídky vzdělávacích pořadů České televize v letech 1992 až 2010
Překlad názvu:
Development of Children's Education Programmes in Czech Television from 1992 to 2010
Autoři:
Havlíková, Vendula ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Macků, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce mapuje vývoj programové nabídky vzdělávacích pořadů uvedených České televizí v letech 1992 až 2010. Hlavní tendence v tvorbě programové koncepce jsou vykresleny na pozadí konkrétních politických, společenských a technologických souvislostí, jež byly pro Českou republiku v daném období charakteristické. Teoretická část shrnuje některé relevantní poznatky z oblasti sociologie, psychologie a mediálních studií týkající se procesu socializace a výchovy s důrazem na děti. Jedna samostatná kapitola je věnována problematice definování vzdělávacího pořadu, legislativnímu a další společenskému vymezení poslání České televize ve vztahu ke vzdělávání. Empirická část prostřednictvím archivních rešerší ročenek a publikací České televize, softwarového systému PROVYS, interních i veřejně přístupných dokumentů jednotlivých orgánů ČT a především rozhovory a konzultacemi se současnými i někdejšími pracovníky ilustruje vývoj a změny v daném období. Výsledkem je obsáhlý obraz hlavních tendencí vývoje televizního vzdělávání z produkce pověřených skupin či center. Práce nepodává vyčerpávající všech vzdělávacích pořadů vysílaných Českou televizí v daném období, což by podle vzhledem k amorfnímu charakteru daného žánru snad ani nebylo proveditelné, ale snaží se o kontextualizaci statutu televizního...This thesis surveys the development of education programmes variety broadcast by the Czech Television from 1992 to 2010. The main tendencies of pragramme creation are illustrated on the background of specific political, social and technological context characteristic for the Czech Republic in the period concerned. The theoretical part gathers some relevant information from the fields of sociology, psychology and media studies connected to the socialization process, with special focus on children. One separate chapter is then dedicated to the issue of education programme definition, another to the legislative and further social role of the Czech television in relation to education. By means of annual almanacs, papers, PROVYS software system, internal and public documents research, as well as a number of interviews with current or former employees of the Czech television, the empirical part illustrates the development and changes referring to the period studied. The result of this is an extensive image of the main tendencies of television education development produces by groups or centers in charge. The thesis does not give a full-range account of all education programmes shown by the broadcaster, as with regard to the amorphous character of the genre this is not even accomplishable, but attempts to...
Klíčová slova:
média; programová koncepce; socializace; televize veřejné služby; televizní vzdělávání; vzdělávací pořady; Česká televize; Czech television; education programmes; media; programme conception; public service television; socialization; television education