Název:
Pozice žáka ve třídě na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Position of a pupil within the clasroom on elementary school
Autoři:
Kadlecová, Eliška ; Hadj - Moussová, Zuzana (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na vztahy žáků, zkoumá pozici žáka v kolektivu školní třídy na prvním stupni základní školy. Teoretická část rozpracovává, na základě odborné literatury, školní třídu a žáky z psychologického a sociologického hlediska. Zabývá se psychickým vývojem a socializací dítěte školního věku, školou jako sociální institucí, dále faktory, které ovlivňují vztahy žáků, a v neposlední řadě předkládá typické kategorie pozice žáka ve skupině. Mezi další aspekty teoretické části patří diagnostika školní třídy i žáka a tato část je zakončena intervencí a jejími metodami. Navazující praktická část si klade za cíl zjistit status jednotlivců konkrétní třídy a popsat vztahy, které mezi sebou děti mají. Po dobu jednoho roku jsem pozorovala chování žáků ve vybrané třídě, třetího a čtvrtého ročníku, základní školy na Barrandově. Pro diagnostikování žáků jsem použila metodu pozorování a pro získání přehledných hodnot jsem využila sociometrický test. Výsledky tohoto výzkumu jsou zpracovány formou tabulek a grafů. Zjištěné skutečnosti ukazují pozice žáků a jejich vývoj v konkrétní třídě a vyúsťují ve zhodnocení celé sociální situaceThe focus of the thesis is in the relations among children in a classroom. It examines the position of a child in the social group of a classroom on elementary school. The theoretical part of the thesis describes, according to literature, a school classroom and pupils from the psychological and sociological point of view. It engages in psychological development and socialization of child of this age, the school as a social institution and other factors of influence on relationships among the children and last but not least, it introduces cathegories of the position of a pupil in a group. Further point of the theoretical part of the thesis is also an inquiry into a classroom as whole and into a particular pupil. The last topic of the theoretical part is intervention and its methods. A practical part follows. Its aim is to find the social positions of individuals in a particular classroom and the relations the children have there. In the period of one year, I was watching pupil's behaviour in two particular classrooms - third and fourth year - of an elementary school in Barrandov in Prague. For the research I used the method of observation. For achieving the objectives of the thesis I used a sociometrical test. The results of the research are elaborated in table charts and graphs. The information found shows...