Název:
Zorka Ságlová
Překlad názvu:
Zorka Ságlová
Autoři:
Bučilová, Lenka ; Juříková, Magdalena (oponent) ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Jak již bylo mnohokrát připomenuto a v konkrétních případech ukázáno, dílo Zorky Ságlové se vyznačuje mimořádnou kontinuitou a vnitřní jednolitostí, které jeho jednotlivé části těsně provazují navzdory velké různorodosti jejich formálních projevů. Jedná se především o několik motivů, které se v jejím díle více či méně zřetelně opakují, a to vždy v trochu pozměněných souvislostech. K těmto několika námětům objevujícím se v její tvorbě od raných začátků až po závěrečné období přidává autorka často s notnou dávkou překvapení pro diváka výrazný nový prvek (postava Batmana na tapiserii Pocta Rudolfu Schlatauerovi či ve stejné době se objevující králík)110, který na první pohled působí až provokativně, vždy je ovšem výsledkem racionální úvahy a je pouze součástí širšího záměru autorky a jejího momentálního směřování. Často také souvisí s celoživotním zájmem autorky o kulturní historii, její jednotlivé projevy a vztahy mezi nimi a především její zpřítomňování v současnosti. Racionální způsob myšlení Zorku Ságlovou nutil vše promýšlet do důsledků a její neobyčejná sečtělost, stejně jako velká otevřenost a vnímavost k novým myšlenkovým proudům a tendencím, jí k tomu poskytovala dostatek materiálu. A právě tato organičnost myšlenkového pozadí jejího díla a věrnost, kterou autorka zachovává výchozím principům své...Zorka Ságlová was born in Humpolec on 14 August 1942. Between 1961 and 1966 she studied at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague in the textile studio of Antonín Kybal. From informel paintings she moved to structures created out of basic geometrical elements based on a particular textile structure - sateen weave. In 1968 she exhibited her works at the New Sensitivity, an exhibition presenting new tendencies of constructive art, and she became a part of this important phenomenon in Czech art. Her latest objects presented at this exhibition led her to the idea of the viewer as an active participant on the creation of her artworks. This resulted in four actions taking place in the open landscape and an event called Hay, straw in the prestigious Gallery of Václav Špála in 1969. For this work she was largely critisized by the communist media as well as the Czech artistic community. This all led to her isolation in the 70's and 80's. From 1976 she created a series of tapestries. During this work she discovered a rabbit/hare as her emblematic symbol for a long period. She started to collect all relevant information about its significance in various cultures. In 1984 she returned to painting. She updated her structures based on sateen weave by using thousands of rabbit silhouettes instead of...