Original title:
Analýza mediální kampaně z pohledu teorie řečových aktů
Translated title:
Media Campaign Analysis according to the Speech Acts Theory
Authors:
Šestáková, Ilona ; Hvorecký, Juraj (advisor) ; Koťátko, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce "Analýza mediální kampaně podle teorie řečových aktů" se věnuje rozboru mediální kampaně "Evropě to osladíme!" uvedené k podpoře českého předsednictví Evropské unii 1. 1. 2009 - 30. 6. 2009 z hlediska teorie řečových aktů. Analýza vychází z teoret ické základny tvořené díly autorů J. L. Austina, J. R. Searla, P. H. Grice a P. F. St rawsona. K teori i řečových aktů bylo přistoupeno, neboť je vhodná k analýze mediálních kampaní obecně, její modely korespondují s obecnými postupy mediálních kampaní a jsou tedy dostačující i k popsání všech aspektů zkoumané mediální kampaně. Práce byla postavena na třech hypotézách, které se všechny potvrdily. V první hypotéze se potvrdilo, že řečový akt "Evropě to osladíme!" se shoduje se Searlovou definicí ilokučních řečových aktů. V této souvislosti byla představena Searlova teorie řečových aktů a byla zhodnocena rizika komunikačních selhání. V druhé hypotéze se potvrdila skutečnost , že ve zkoumané promluvě došlo k nerespektování konverzačních impl ikatur popsaných v rámci teorie P. H. Grice. Tato skutečnost však nevedla ke komunikačnímu selhání. Ve třet í hypotéze se potvrdilo, že zamýšlené cíle kampaně byly splněny. Žádné nedodržení komunikačních pravidel nevedlo k selhání komunikace a z recenzí mediálních ohlasů je pat rné, že kampaň u...This diploma thesis "Media campaign analysis according to the speech acts theory" presents an analysis of media campaign "Evropě to osladíme!" launched to support the Czech presidency of European Union lasting from January 1s t 2009 till June 30t h 2009 according to the speech acts theory. The analysis is based on J. L. Austin's, J. R. Searle's, P. H. Grice's a P. F. Strawson's theoretical works. The speech acts theory is considered to be relevant for analys ing media campaigns in general. Its models match the general st rategies of media campaigns and they are sufficient for all aspects of the analysed campaign description. There are three hypotheses defined in hereby presented thesis and all of them were affi rmed. It was proven in the fi rst hypothesis that the speech act "Evropě to osladíme!" is in accordance with Searle's theory of illocutionary speech acts. Therefore complex Searle's speech acts theory and potential communicat ion fai lures were presented. In the second hypothesis it was proven that some of the conversational implicatures were not respected in the analysed utterance. The Gricean theory of meaning and conversational impl icatures was described in order to support the conclusion of the hypothesis. In the thi rd hypothesis it was proven that the intended targets of the campaign were met....
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30030