Název:
Dětské čtenářství jako ukazatel zázemí a vývoje dítěte i společnosti
Překlad názvu:
Childern's reading as an indicator of background and development of child and society
Autoři:
VáclavíkováHelšusová, Lenka ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Horák, Josef (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Text se věnuje čtenářství jako jedné z nezbytností existence jedince v moderní společnosti. Pozornost soustředí především na dětské čtenářství jako projev osvojování si čtenářských návyků, které člověk zachovává z dětství pro svůj další život. Autorka definuje čtenářství jako soubor dovedností, návyků a postojů, které v hlavní části textu analyzuje. První část díla prezentuje za pomoci vybraných teorií některé z charakteristických rysů současné společnosti, z nichž vyplývá význam čtenářské gramotnosti jedince. Jedná se především o teorie zaměřené na informační, respektive vědomostní povahu společnosti, její vzdělanostní strukturu a reprodukci vzdělanosti. Dále je zde prezentována genderová diferenciace ve vzdělanostní struktuře a problematika volného času - témata, která jsou významná pro následný výklad analýzy stavu dětského čtenářství. V závěru první části autorka prezentuje koncept funkční gramotnosti jako základu, z nějž vychází identifikace čtenářské gramotnosti pro další analýzu. Druhá část explicitně analyzuje stav dětského čtenářství v České republice ve smyslu identifikace základních prvků, které jej tvoří a kontextů, v nichž vzniká. Analýza vychází z dostupných sociologických dat, která umožňují identifikovat charakteristiky dětského čtenáře a nečtenáře a jejich odlišné podmínky ve vztahu ke...Text deals with reading as one of components indispensable for an individual's existence in the modern society. The focus is mainly on the children's reading as a demonstration of acquiring reading habits, which one keeps from childhood for their future life. The author defines reading as a set of skills, habits and attitudes, which are treated in the main body of the text. The first part of the work presents several aspects typical of today's society using some select theories, which show the importance of the reading literacy of the individual. This means mainly theories focused on informational or cognitive nature of the society, its cognitive structure and reproduction of learning. Next, the gender differentiation in cognitive structure is presented and also the issue of leisure time - themes, which are important for the subsequent treating of the analysis of the children's reading status. Concluding the first part the author presents the functional literacy concept as the basis, out of which the children's reading literacy is taken for the following analysis. The part two analyses explicitly the state of children's reading in the Czech Republic in the sense of identification of basic elements, which form it, and contexts, in which it is generated. The analysis uses available sociological data, which...