Název:
Hudební burzy v Československu v období normalizace
Překlad názvu:
Music markets in Czechoslovakia of the 1970s and 1980s
Autoři:
Havlík, Adam ; Rákosník, Jakub (oponent) ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci jsem se pokusil o historickou analýzu hudebních burz; pravidelných neoficiálních akcí, sloužících jako platforma pro výměnu běžným způsobem nedostupných zahraničních gramofonových desek a jiného zboží. Své bádání jsem vedl několika směry. Nejprve jsem přiblížil společenské podmínky normalizačního Československa, které měly vliv na vznik a charakter hudebních burz. V rámci této otázky jsem se zabýval především postavení západní hudby, hlavního artiklu na hudebních burzách, v tehdejším veřejném diskurzu. Analýza policejních pramenů mi poté umožnila odhalit různé formy postupu represivních složek vůči účastníkům mnou sledovaných akcí. Přestože na hudebních burzách docházelo k porušování tehdy platných zákonů, represivní akce vůči nim namířené se vyznačovaly nepravidelností a různou intensitou. Místo jednostranného represivního postupu státních orgánů docházelo v tomto prostředí spíše k vyjednávání hranic diktatury, hranic přípustného a nepřístupného jednání. Krajní postoje státních orgánů přitom představovalo na jedné straně rozehnání burz s pomocí donucovacích prostředků a na straně druhé jejich legalizace v roce 1987. Od té doby se burzy konaly pod hlavičkou Svazu socialistické mládeže.Since the communist party seized power in 1948, new culture, the so called socialist realism, was expected to be a form of culture common and imperative to all people in Czechoslovakia. But instead of achieving hegemony, western cultural products such as rock music gained popularity among the people. One of the conditions, which contributed to popularity of western music, was a somewhat ambivalent reception and treatment of this subject. On the one hand, western music was often criticised and publicly condemned. On the other hand, small amount of undistorted information could be found on the pages of the official press - music magazines etc. Possibilities of acquiring records of western rock bands were scarce, for some even impossible. These facts contributed to the emergence of unofficial music markets.