Název:
Využití videotréninku interakcí v rodinách s dětmi s vývojovou dysfázií
Překlad názvu:
Use of Video Home Training in Families with Children Showing Specific Language Impairment
Autoři:
Kimmerová, Marika ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Housarová, Blanka (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je věnována sociální interakci rodičů s dětmi trpícími vývojovou dysfázií. Zabývá se komunikačními dovednostmi rodičů a jejich vlivem na řečový vývoj dítěte, dále se důkladněji zaměřuje na obtíže, které vývojová dysfázie do sociální interakce rodičů s dětmi přináší. Zamýšlí se nad možnosti spolupráce logopeda s rodinami dětí s vývojovou dysfázií a nabízí metodu videotréninku interakcí jako možné východisko pro rozvoj komunikačních dovednost rodičů v interakci s dětmi s tímto řečovým postižením.Metoda videotréninku interakcí je blíže představena a také užita ve dvou rodinách s dětmi s vývojovou dysfázií. Popis a výsledky této intervence spolu s charakteristikami komunikačních potřeb rodin s dětmi s vývojovou dysfázií jsou uvedeny v praktické části této práce. V závěru práce jsou nabídnuty možnosti využití metody videotréninku interakcí z hlediska logopedické intervence.The thesis deals with social interaction of parents with children suffering from specific language imairment. It analyses communication skills of the parents and their influence on the speech development of the child. Further it concentrates more deeply on the difficulties that specific language impairment brings along to the social interaction between parents and their children. It comes to think of the possibility of cooperation of the speech and language therapist with families of children suffering from this language impairmant. It offers a method video home training as a possible solution for the development of communicaion skills of the parents interacting with their children. Video home training is presented in more details and is used in two families with children suffering from the specific language impairment. There are described description and results of such an intervention in the practical part of this thesis. The characteristics of communication needs of families with chidren suffering from the specific language impairment are also included.The possibilities of the video home training from the point of view of the speech therapeutic intervention are offered in the last part of the thesis.