Original title:
Vztah dětí školního věku k četbě a literatuře
Translated title:
School-age children's relation to the reading and literature
Authors:
Kramarovič, Milan ; Kasíková, Hana (referee) ; Vališová, Alena (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Vztah dětí školního věku k četbě a literatuře se v úvodní teoretické části zabývá důležitými vývojovými aspekty školního věku dětí, se zvláštním zřetelem na vývoj kognitivní a na možné vlivy na něj působící. V metodologické části autor představuje metody, techniky a průběh výzkumného šetření. Volba výzkumného vzorku, který tvoří 137 dětí z 5. a jednoho 4. ročníku, dále 19 rodičů dětí a celkem 18 učitelek a učitelů ZŠ, se řídí celkovým záměrem výzkumu. Součástí stanovených cílů jsou i hypotézy, jejichž platnost autor výzkumem ověřoval. Jádrem celé práce je její empirická část, která v sobě zahrnuje zprávu z výzkumu, jeho vyhodnocení, závěry a ověřování hypotéz. V diskusi autor uvádí možné využití zkušeností z výzkumu pro další práci.The diploma work School-age children's relation to the reading and literature considers in its theoretical part important developmental aspects of the school age of children with a special regard to cognitive development and possible influences appealing to it. In the methodological part author introduces methods, techniques and process of his research. The choice of the research sample including 137 children from fifth classes and one fourth class, 19 parents and 18 teachers of the primary school follows the research aim. Hypotheses, which validity was proved by the author, are the part of established goals. The major part of the work is its empirical section containing research reports, research evaluation and interpretation and verifying of the hypotheses. In the discussion author mentions possible usage of the research experience for the further work.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20908