Název:
Nekalá soutěž a klamavá reklama
Překlad názvu:
Unfair competition and false advertisement
Autoři:
Jakubíčková, Věra ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Zahradníčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Nekalá soutěž a klamavá reklama 52 Závěr Právo proti nekalé soutěži má u nás svoji tradici, za jeho rozkvět je považována éra prvorepubliková, kdy byl v účinnosti ZPNS z roku 1927. Toto období rozvoje práva proti nekalé soutěži bylo násilně přerušeno nástupem komunistů k moci, jejich ideologií i pohledem na právo a jeho účel. Totalitní systém neuznával tržní mechanismy, následovala monopolizace ekonomiky a hospodářská soutěž byla vytlačena na okraj dění. Po pádu komunismu tu byly snahy navázat na prvorepublikovou úpravu nekalé soutěže, to se ovšem nepovedlo zcela, neboť současná úprava nekalé soutěže v obchodním zákoníku je na první pohled podstatně méně rozsáhlá oproti úpravě v ZPNS. Často vytýkaným nedostatkem je např. nepřevzetí institutu práva na náhradu škody subjektivního charakteru. Osobně jsem toho názoru, že ZPNS byl tak zdařilým legislativním dílem také proto, že obsahoval komplexní úpravu oblasti nekalé soutěže. Na rozdíl od současné roztříštěné úpravy v obchodním zákoníku, v zákoně na ochranu spotřebitele, v zákoně o regulaci reklamy, v trestním zákoně a dalších, byla v ZPNS pojata materie soukromoprávní, trestní i správní. To nepochybně usnadňovalo orientaci jak soudu, tak i samotným soutěžitelům. Současná úprava nekalé soutěže v obchodním zákoníku využívá jeden z tzv. otevřených právních...Nekalá soutěž a klamavá reklama IV Resumé Unfair competition and misleading advertising My thesis deals with the law against unfair competition with an emphasis on misleading advertising. The first chapter of the thesis is concerned with the development of the law against unfair competition. Originally, the law against unfair competition was incorporated into the Law No. 111/1927. This law contained civil, administrative and criminal provisions and therefore the whole law against unfair competition was very transparent in contrast to present legal regulation. Not only was the pre-war law transparent, but also very skillfully written and applied, so it is a great source of inspiration even for contemporary lawmakers and judges. The second chapter deals with the subjects participating in unfair competition, i.e. competitors, consumers, legal entities entitled to protect the rights of competitors or consumers, etc. The third chapter outlines the crucial term "general clause" of unfair competition, which is nowadays contained in sec. 44 par. 1 of the Commercial Code (Law No. 513/1991 with subsequent amendments - hereinafter only CC). One of the special factual constellations of unfair competition - misleading advertising - is discussed in the next chapter. As misleading advertising can be classified only such...