Název:
Raimon Panikkar a interkulturnost. Teologický základ a filozofické prostředí jedné ontologie vztahu
Překlad názvu:
Raimon Panikkar and interculture. Theological basis and philosophical environment of one ontology of relation
Autoři:
Verhoeven Kopecká, Marie ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Labbé, Yves (oponent) ; von Sinner, Rudolf (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2008
Jazyk:
fre
Abstrakt: [eng][cze] Raimon Panikkar (* 1918) is one of most famous thinkers current intercultural dialogue. Family background his father was an Indian Hindu and his mother a Spanish Catholic destined the direction Panikkar's intellectual activity. After studying chemistry, philosophy (Barcelona, Bonn, Madrid) and, consequently, theology (Madrid and Rome), he worked in India, where he became one of protagonists of dialogue with the Christian Orient thinking, in particular the Indian culture. In his efforts he continued, as professor at prestigious American universities. Labor initially pursuing theological and philosophical background Panikkar's thinking. Panikkar gradually develops in his works the idea of need for complementarity between East and West. He began by comparing the basic religious and phílosophical concepts using functional analogies (comparing the perception of reality, of God, of metaphysical's concepts such as transcendence, immanence, etc.). Very quickly switched to an existential plane, which culminated in the conviction of relativity of the all reality and the provisions of the relation as constitutive element of being. For the expression of Panikkar used the term "non-duality" (Jater "a-duality"), the concept i s inspired by Indian philosophy, Advaita-Vedanta together with the Christian doctrine of Goďs...Raimon Panikkar (* 1918) je jedním z nejznámějších současných myslitelů mezikulturního dialogu. Rodinné zázemí- jeho otec byl indickým hinduistou a matka španělskou katoličkoupředurčilo směr Panikkarova intelektuálního působení. Po studiu chemie, filozofie (Barcelona, Bonn, Madrid) a následně i teologie (Madrid a Řím), působil v Indii, kde se stal jedním z protagonistů dialogu křesťanského myšlení s Orientem, zejména indickou kulturou. Ve svém úsilí pokračoval jako profesor na prestižních amerických univerzitách. Práce nejprve sleduje teologické a filozofické zázemí Panikkarova myšlení. Panikkar postupně ve svých pracích rozvíjel myšlenku nutnosti komplementarity mezi Východem a Západem. Začal základním srovnáváním náboženských a filozofických koncepcí pomocí funkční analogie (srovnávání vnímaní skutečnosti, Boha, metafyzických pojmů jako je transcendence, imanence atd.). Velmi rychle přešel k existenciální rovině, která vyvrcholila přesvědčením o vztahovosti veškeré skutečnosti a ustanovením vztahu jako konstitutivního prvku každého bytí. Pro její vyjádření Panikkar použije termínu "ne-dualita" (později "adualita"), jejíž koncept je inspirován indickou filozofií Advaity-Védanty spolu s křesťanským učením o Boží trojici. "Ne-dualita", či vědomí radikální relativity, je pak představena jako základní...